Corona zet met koelcontainers ook Nederlandse export gedeeltelijk vast
Eerder deze week kwam al naar buiten dat zo’n 10 procent van alle koelcontainers vaststaat in Chinese havens. Dat geeft niet alleen problemen voor het wereldwijde transport van bananen en tropisch fruit, maar ook voor de export van landbouwgewassen uit Nederland. Jan Gottschall van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) herkent het probleem. „Wij krijgen al langer signalen dat de export moeizamer gaat omdat er geen containercapaciteit is.” Hoe zijn aangesloten leden dat oplossen, wil hij niet aangeven. „In principe doen we geen uitspraken over zaken die ontwikkelingen in de markt betreffen of beïnvloeden.”
Aardappelhandelaar Adrie Kleinjan uit Goudswaard wil meer zeggen. „Als ik een maand geleden 20 of 80 containers wilde hebben, dan kreeg ik ze. Haast per omgaande. Nu moet ik drie dagen soebatten om 10.” Dat heeft gevolgen voor zijn handelspositie, erkent hij. „Schepen wachten niet en klanten wachten niet. Als dit te lang duurt, gaat ook het vertrouwen weg.” Toch zoekt en weet hij alternatieven. Over welke dat zijn, is de handelaar terughoudend. Maar: „Handel is net water, het komt er altijd wel ergens door.”
Uienexport met vliegtuig
In de uien is dat al niet anders. Jaap Wiskerke, van het Kruiningse Wiskerke Onions, heeft afgelopen weken zelfs uien met het vliegtuig verladen. „Dat gaan we niet veel vaker doen, maar deze klant wilde gewoon geleverd hebben.” Wiskerke houdt zijn uien liever even vast, hij neemt het risico niet dat ze ergens in een container zitten en geen haven in kunnen. „Het gebeurt al dat containers in havens op de route worden gelost, in plaats van op de eindbestemming. Die zit dan al helemaal vol. Maar onze producten staan dan in het verkeerde land.” Naar zijn weten staan er in drie grote Chinese havens al zo’n 100.000 reefers vast. „En de lijndienstschepen die onderweg waren, brengen er steeds meer.”
Uitzendkrachten
Evenals zijn aardappelcollega wil Wiskerke niet te veel zeggen over de gevolgen voor zijn bedrijf. Opslag, alternatief transport, verloren handel: hoe het afloopt is nog niet te overzien. Wel geeft hij aan dat het op zich nog wel lukt, al is het „stroperiger en trager.” Meer zorgen maakt hij zich over de gezondheid van zijn personeel. „Als er in het hotel met uitzendkrachten Corona uitbreekt, heb ik een veel groter probleem.”
Tekst: Arie Coster
Startte na ‘Dronten-Landbouwtechniek’ bij een landbouwmachinefabrikant. Ging door in journalistiek, speciaal onderwijs en coaching. Schrijft nu bij Agrio over Mechanisatie.
Beeld: Fenneke Wiepkema