Boze boerin lost ‘leveringsproblemen’ op
Francis teelt aardappelen van het exclusieve ras Beemster-Valery en levert onder andere aan DEEN. Van een kennis hoorde zij dat haar aardappelen niet meer in de schappen liggen vanwege een leveringsprobleem. „Toen werd ik boos. Een leveringsprobleem? Ik heb nog 120 ton in de schuur liggen, 2 kilometer van het hoofdkantoor.” De tussenpersoon die de handel regelt, nam contact op met DEEN. „Hij kreeg te horen dat het seizoen voor de Nederlandse aardappelen voorbij is. DEEN koopt nu onder andere in Israël in. Er is dus geen tekort. De consument wordt gewoon voorgelogen”, aldus Astrid.
Frustratie
De maat was vol voor de aardappelteler. „Om te laten zien dat de Beemster-Valery wel leverbaar is, heb ik 6 ton op de stoep van het hoofdkantoor gestort.” Met de actie wil Astrid echter meer losmaken. „Wij zijn maar een kleine leverancier van DEEN, dus veel effect zal het op zich niet sorteren. Wat ik wel aan wil geven, is de frustratie van alle Nederlandse boeren die zeker nu door de crisis met een enorme voorraad topkwaliteit zitten, terwijl supermarkten in het buitenland inkopen. Ik hoop dat dit beleid nu ook eens tegen het licht wordt gehouden.” In haar ogen „doen supermarkten precies waar ze zin in hebben en zijn de leveranciers de klos.”
Verrast
DEEN zegt in een reactie „verrast te zijn door de actie van Astrid Francis. Wij kopen de aardappels van haar in via een tussenpersoon. Van de tussenpersoon hadden wij inderdaad vernomen dat het einde seizoen was. Om toch aan de vraag van onze klanten te kunnen voldoen, zijn vervolgens aardappels ingekocht in het buitenland. Dat er nog een voorraad aardappels beschikbaar is, was bij ons niet bekend.” De supermarkt „betreurt het dat er niet via de normale weg contact met ons is opgenomen. Wij zijn bereid tot een goed gesprek.”
Voor paal
Dat gesprek gaat er vanmiddag komen. Samen met de tussenpersoon is Astrid op het hoofdkantoor van DEEN uitgenodigd. Ze verwacht er niet veel van: „DEEN is verschrikkelijk boos. Ik heb hen voor paal gezet. Deze actie maakt heel veel los. Consumenten weten nu een heel klein beetje hoe supermarkten werken. Hopelijk komen we er toch op een goede manier uit.”