Jilles Boer vlogt over zijn akkerbouwbedrijf in Flevoland

De vlogs zijn herkenbaar voor collega-akkerbouwers, maar ook vooral ter lering voor niet-boeren. Zo hoopt hij de consument een beter beeld te geven van het wel en wee op een akkerbouwbedrijf. „Ik zie de laatste jaren veel negativiteit over de akkerbouw. Het woord gif valt al snel. Die tendens draai je niet eenvoudig terug.” De burger roept maar wat, maar weet niet waar het over gaat, vindt hij. „Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat er als gevolg van de landbouw geen vogels meer zijn op het platteland, maar ik zie hier juist heel veel vogels.
Op internet stuitte hij op de Millennium Farmer, een teler uit het Amerikaanse Minnesota die via vlogs zijn publiek meeneemt in zijn manier van werken. „Tijdens het ploegen bedacht ik mij: Ik ga het ook proberen”, zegt hij lachend. In januari plaatste hij zijn eerste vlog. Zijn streven is om een jaar lang elke maandag een nieuwe video online te zetten. „Zo kan ik laten zien dat akkerbouwers volop gebruik maken van de laatste technieken en daarbij oog hebben voor de grond en het milieu.”
Lees de volledige reportage in het vakblad Akkerwijzer dat deze week verschijnt