HAK pleit voor ander voedselsysteem
Dat zegt topman Timo Hoogeboom in het eerste Maatschappelijk Impact Rapport (MIR) van HAK, dat minister Schouten vandaag in ontvangst neemt. HAK vindt dat Nederland sneller om moet schakelen naar duurzame, lokale teeltmethoden en een plantaardig eetpatroon met seizoensproducten. Dat kan, volgens HAK, alleen als zowel telers als producenten, retailers en consumenten hun aandeel leveren.
De systeemverandering waar HAK bij monde van Hoogeboom voor pleit moet impact hebben op twee terreinen: gezondheid & consumptie en teelt & productie. Hoogeboom over het eerste: „We eten ondanks jarenlange voedselvoorlichting te weinig groenten, we halen ons voedsel vaak onnodig van te ver weg en we betalen er te weinig voor. Dat is niet houdbaar op de lange termijn.”
Rendementen lager
Ook op de issues teelt & productie is verandering volgens de topman noodzakelijk. Hoogeboom: „De rendementen voor de teler worden steeds lager. Nog meer telen tegen lage prijzen voor een internationale afzetmarkt is geen duurzame oplossing.” HAK zet in op een betere prijs voor lokale, duurzame gecertificeerde kringlooplandbouwproducten. De consument krijgt een beter product, de teler een betere prijs. De Giessense fabrikant lijkt in dat laatste volgend. Woordvoerder Frank Witte wil in ieder geval niet zeggen dat telers bij voorbaat een beter contract zullen krijgen.
De conservenfabrikant kan de verandering niet alleen. Hoogeboom: „Het MIR is niet alleen een verantwoording van onze gedane inspanningen, maar ook een ambitiedocument.” HAK roept alle spelers in de keten op een bijdrage te leveren aan wat het bedrijf aanduidt als ‘Het Groene Normaal’. Hoogeboom: „Wij denken dat het mogelijk moet zijn consumenten te inspireren om vaker groenten en peulvruchten op het menu te zetten. En om vaker te kiezen voor lokaal geteelde groenten en peulvruchten.”
Psychologisch
HAK pleit daarom voor een omslag in benadering, legt Frank Witte uit. „Tot nu toe werd de consument theoretisch benaderd. Wij willen het nu meer psychologisch gaan doen. De klant in de supermarkt moet automatisch voor de juiste producten gaan kiezen.” HAK wil dat volgens Witte gaan bereiken door samen met de retailers na te denken over bijvoorbeeld plaats en presentatie in de winkels. Dat een consument toch alleen op prijs let, wil er bij Witte niet in. „Supermarkten moeten af willen van hun prijsimago en investeren in duurzaamheid. Dat vraagt keuzes. Iedereen doet zo een duit in het zakje en uiteindelijk is ook de teler er beter mee.”