POC naar Reclame Code Commissie om aardappelreclame LIDL
Het duitse supermarktbedrijf adverteert met de verkoop van 2,5 kilogram fritesaardappelen voor 0,99 euro, met daarbij de slogan: ‘wij steunen de aardappeltelers’. De verkoopprijs is dus 0,40 euro per kilogram, rekent de POC. De producentenorganisatie waardeert bij monde van Keimpe van der Heiden de actie van LIDL. „Fritesaardappelen blijven nu vanwege de weggevallen vraag vanuit de horeca liggen. Het is mooi als die op deze manier verkocht kunnen worden.”
Waar het echter wringt is dat de telers erg weinig voor hun product krijgen. „Ik verwacht dat LIDL niet veel meer betaalt dan de marktprijs van 2 tot 5 cent”, aldus Van der Heide. „Als het anders is, hoor ik het graag. Maar dit is ver onder de kostprijs van rond de 19 cent per kilogram.”
Echte steun
Echte steun is het volgens de POC als LIDL de fritesaardappelen voor 0,25 euro per kilogram zou inkopen. Van der Heide: „Een prijsverhoging van twintig cent is voor de consument nauwelijks merkbaar, maar voor een boer een wereld van verschil.” Met de gang naar de RCC heeft de POC met name dat signaal af willen geven.
Tekst: Arie Coster
Startte na ‘Dronten-Landbouwtechniek’ bij een landbouwmachinefabrikant. Ging door in journalistiek, speciaal onderwijs en coaching. Schrijft nu bij Agrio over Mechanisatie.
Beeld: Fenneke Wiepkema