Column: Henk Nienhuis: Van Suiker Unie naar Cosun Beet Company
Het geeft geen goed gevoel. Altijd als het slechter gaat, moeten er dingen voor het oog veranderen. Dat ging 35 jaar gelden al zo bij onze coöperatie Avebe, nu bij een verliesgevend Suiker Unie. Dat wil zeggen: het resultaat van Cosun opgeteld bij het resultaat van de suikerbietenteelt.
Iemand die zijn afkomst gaat verloochenen, zit niet goed in zijn vel. We zouden in zo’n klein landje als Nederland trots moeten zijn op zo’n mooie grote boeren suikercoöperatie.
„Altijd als het slechter gaat, moeten er dingen voor het oog veranderen.“
Het bedrijf krijgt een nieuw logo. Wat gaat dat allemaal weer niet kosten… Dat nieuwe logo dat meer op een creditcard lijkt dan op een suikerbiet. Het nieuwe logo op onze fabrieken, suikersilo’s, briefpapier, vrachtwagens, bedrijfskleding, websites, suikerzakjes enz.
En dan de bekendmaking van de nieuwe naam. Geen gewone bietenboer of aandeelhouder mocht ervan weten. Afgelopen donderdag om vier uur kwam het konijn uit de hoge hoed. Boeren hadden liever een hogere bietenprijs te voorschijn zien toveren.
„Winst maken ten kosten van een halvering van de bietenprijs is toch niet zo moeilijk in een coöperatie.“
Het bedrijf gaat voor het komende jaar zwarte cijfers schrijven. Een knappe prestatie, vindt Cosun Beet Company. Winst maken ten kosten van een halvering van de bietenprijs is toch niet zo moeilijk in een coöperatie. Bietenboeren in de rode cijfers.
Met slappe knieën laten onze beleidsmakers de oren hangen naar de kritiek op het suikergebruik. Met name vanuit de welvarende Tesla-rijdende bevolkingsgroepen.
Er is niks mis met suiker. Suiker is een bouwstof met een toepassing in een scala van producten. We moeten alleen wellicht wat minderen in ons welvarende deel van de wereld. Misschien dat er toekomstgericht in de wereld van morgen helemaal wat nagedacht moet worden over niet groter en meer, maar beter. Minder voor een hogere prijs en dan heb ik het over bieten verbouwende boeren.
Ik ben er bij lange na niet gerust op. Al die geheimzinnigheid achter de gordijnen en op het podium. We hebben dat in het verleden te veel meegemaakt met onze coöperaties. Alleen als er weer een nieuwe ledenleningsrekening moest komen was er geen woord Frans bij. Bij Cosun Beet Company verlaagt men eenvoudig de bietenprijs om tot zwarte cijfers te komen. Boerenbietengeld als sluitpost, maar wel voor een smak geld een nieuw onzinnig logo.