Uitslag poll: meningen over naamswijziging Suiker Unie verdeeld
De nieuwe naam doet volgens directeur Paul Mesters meer recht aan de strategie en ambitie van het bedrijf. „Een bedrijfsnaam die naadloos aansluit bij onze nieuwe strategie”, zei hij bij de presentatie van de nieuwe naam.
Van alle 412 stemmers stemt 4,9 procent in met de stelling ‘Van Suiker Unie naar Cosun Beet Company, een verstandig besluit’ omdat zij vinden dat suiker een negatieve klank heeft bij de consumenten. Die aanduiding verdwijnt nu bij de nieuwe naam.
Heel anders denkt 38,8 procent van de respondenten. Zij zijn het eens met de stelling omdat een biet allang meer levert dan suiker. Vrijwel de hele plant wordt door Cosun ten gelde gemaakt, en dat levert uiteindelijk ook de akkerbouwer geld op, verwacht deze categorie ‘eens-stemmers’.
Hogere bietenprijs
Tegengeluiden zijn er ook. Een grote groep stemmers, 41,3 procent, vindt de naamswijziging niet nodig. Vooral niet omdat dit bakken met geld kost. Geld dat beter naar de telers had kunnen stromen in de vorm van een hogere bietenprijs.
Een laatste groep van 15 procent is op zich niet tegen een naamswijziging, maar wel tegen déze. Zij hadden liever gezien dat de naam Nederlands was gebleven.
Tekst: Arie Coster
Startte na ‘Dronten-Landbouwtechniek’ bij een landbouwmachinefabrikant. Ging door in journalistiek, speciaal onderwijs en coaching. Schrijft nu bij Agrio over Mechanisatie.
Beeld: Cosun Beet Company