LTO-onderzoek: Consument wil wel, maar betaalt nog niet voor verduurzaming
Bij het kopen van groente, vlees, fruit en zuivel zegt slechts 27 procent zich te laten leiden door de prijs. 59 procent vindt seizoenproducten belangrijk. 44 procent koopt bewust Nederlandse producten, 34 procent biologische producten en 46 procent scharrelproducten. Daar staat tegenover dat nog maar 24 procent bewust etiketten leest om te bepalen hoe duurzaam een product is. De consument wil wel, maar trekt nog niet bewust de portemonnee voor duurzaamheid, aldus LTO.
LTO vroeg onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch om de waardering voor en de perceptie van problemen, oplossingen en verantwoordelijkheden rondom boeren en tuinders bij het Nederlandse publiek te peilen. Het kwantitatieve brede onderzoek onder 1558 Nederlanders is gewogen naar Nederland en representatief op geslacht, leeftijd en opleiding. Het onderzoek richtte zich op de houding van het Nederlandse publiek ten aanzien van de productie en consumptie van voedsel. Daarnaast zijn er verschillende thema’s aangesneden die op dit moment spelen in de Nederlandse land- en tuinbouw.
LTO Nederland zet zich sinds 2011 al in voor een betere marktpositie voor boeren en tuinders. Er ligt een wetsvoorstel ‘Ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven’ waaraan LTO heeft meegewerkt. De ACM doet onderzoek naar de margeverdeling in de keten. De EU-verordening tegen oneerlijke handelspraktijken wordt binnenkort van kracht en LTO strijdt in Brussel voor behoud van een sterk GLB. Het bestaansrecht van boeren en tuinders loopt gevaar door de steeds hogere wet- en regelgevingseisen, stelt ook de NVB. Maar als overheid en afnemers willen dat de agrarische sector nog verder verduurzaamt, dan kan dat alleen als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Boeren en tuinders willen wel, maar kunnen het niet alleen. Lees op de website van LTO Nederland meer over het onderzoek.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Ruth van Schriek
Bron: LTO Nederland