Boeren bundelen krachten in Team Agro NL
Team Agro NL is géén nieuwe belangenbehartiger maar wil functioneren als koepel waarin al bestaande pr-initiatieven samenwerken. Door deze krachtenbundeling kan worden gewerkt aan effectieve en slagvaardige communicatie en public relations voor de hele sector. Samenwerking, planning en afstemming met elkaar ontbreekt tot nu toe. Dit leidt tot een versnipperde boodschap, die het grote publiek niet bereikt. Bovendien communiceert ieder voor en met zijn eigen achterban. Het doel van Team Agro NL is om, door samen op te trekken, een krachtige sectorpromotie tot stand te brengen.
Boer vertel je eigen verhaal
Promotie en pr voor Nederlands voedsel moet vanuit de voedselmakers zelf komen, meent Team Agro NL. „Wie kan zijn verhaal immers beter vertellen dan de boer zelf? Door als boeren en tuinders samen te werken en de krachten te bundelen binnen Team Agro NL, kunnen we dit”, zegt melkveehouder en voorzitter van de Stichting Team Agro NL, Geertjan Kloosterboer. „Wij zijn allemaal voedselproducenten en voedsel verbindt ons met elkaar. Wij kunnen elkaar versterken en met elkaar veel bereiken. Het is juist nu hard nodig dat we een gezamenlijke boodschap brengen.”
Steun
Donderdagavond 11 januari heeft Team Agro NL een informatiebijeenkomst gehouden voor bestaande pr-initiatieven. Caroline van der Plas: „Alle bestaande initiatieven hebben enthousiast gereageerd. Het initiatief is nu breed gedragen. Nu gaan we de plannen verder uitwerken.” De bedoeling is om straks, door nauwe samenwerking, gezamenlijk promotiecampagnes te maken, bestaande campagnes te versterken, voorlichting te geven, lespakketten te laten ontwikkelen en/of bundelen én structureel te communiceren met politiek, media en maatschappij over de Nederlandse landbouwsector en het Nederlandse voedsel.
Financiering
Voor structurele communicatie en pr en bijbehorende campagnes is natuurlijk wel geld nodig. Team Agro NL denkt dat het haalbaar moet zijn om jaarlijks een substantieel bedrag op te halen uit de sector. Boeren en tuinders zullen worden benaderd om donateur te worden van Team Agro NL en ook bedrijven in de keten zullen worden gevraagd om (financiële) steun.
„Nederland telt, afgerond, circa 50.000 boeren, tuinders en telers. Als zij Team Agro NL allemaal elk jaar steunen met minimaal 50 euro, dan hebben we een prachtig budget voor onze plannen. Oftewel: Voor nog geen 1 euro per week, hebben de Nederlandse boeren en tuinders een sterk collectief én een professioneel, breed gedragen offensief op het gebied van promotie en pr’, aldus Kloosterboer. Binnenkort start Team Agro NL een crowdfundingsactie.
Team Agro NL is vanaf nu ook te volgen op Twitter en Facebook. De website www.teamagro.nl gaat binnenkort live. Politiek, media en bedrijfsleven kunnen volgende week al kennismaken met Team Agro NL. Dan staan zeven boeren en boerinnen op de Grüne Woche in Berlijn.