Cosun Beet Company start pilot transport per schip
Cosun Beet Company heeft zich in ‘Groene Cirkels’ onder andere verplicht tot een zoektocht naar „verduurzaming van de logistiek van land naar klant.” Hiervoor zijn alternatieven doorgerekend, geeft Arno Huijsmans van Cosun Beet Company in het Cosun Ledenmagazine van september aan. „Vervoer per spoor is te duur. Bij het vervoer over water zijn transport per bulkschip en containervervoer wel een interessante optie.”
Economie en ecologie
Halverwege deze campagne gaat Cosun Beet Company daarom een klein aantal bietentransporten vanuit Zuid-Limburg per schip uitvoeren. Directeur agrarische zaken Gert Sikken: „We onderzoeken dan economie en ecologie van deze vorm van transport.” De proef is wat hem betreft geslaagd als de kosten en de CO2-uitstoot lager zijn dan bij het huidige vervoer over de weg. „Daarnaast moeten de kwaliteitsverliezen acceptabel zijn.”
Opnieuw bekijken
Bietenvervoer over water is overigens niet nieuw voor Cosun Beet Company. Jarenlang werden schepen gebruikt voor het transport naar de fabrieken, totdat het vervoer over de weg alles overnam. „Nu de omstandigheden en doelstellingen veranderen, willen we deze vorm opnieuw bekijken,” aldus Sikken. De laatste jaren worden alleen de bieten van Texel nog per schip aangevoerd. Voor het overige worden de fabrieken in Dinteloord en Vierverlaten per vrachtwagen bevoorraad.
Tekst: Arie Coster
Startte na ‘Dronten-Landbouwtechniek’ bij een landbouwmachinefabrikant. Ging door in journalistiek, speciaal onderwijs en coaching. Schrijft nu bij Agrio over Mechanisatie.
Beeld: Cosun Beet Company