Rassenshows: online events of gewoon dit jaar niet
HZPC houdt op 4 november de Potato Days Online Live, een online event waar telers, klanten, partners en andere aardappelprofessionals en -liefhebbers virtueel samen komen om te praten over de laatste ontwikkelingen en de nieuwste rassen. Met het oog op de verschillende tijdszones in de wereld worden er meerdere sessies gehouden. Geen herhaling via opnames, maar live, zodat elke klant het gevoel heeft er bij te zijn. Belangrijk, vindt directeur Gerard Backx. „We kunnen onze klanten niet in ons kantoor ontvangen, zoals we gewend zijn. Maar we hopen op deze manier mensen uit de hele wereld te binden.”
TPC: open huis en online
Ook TPC houdt open huis, zowel online als fysiek op het eigen bedrijf. Drie dagen lang staan de deuren van TPC in Emmeloord open voor publiek, waarbij de regels van het RIVM bepalend zijn. „Ons gebouw is groot genoeg, met de huidige regels kunnen we daar 30 man ontvangen. En als de regels veranderen, passen we het aan”, zegt directeur Gaby Stet.
TV Academy Online, het online event van TPC, wordt gehouden op 4 november. Op het programma staan twee online sessies, ook weer met het oog op de verschillende tijdszones in de wereld. Tijdens deze sessies krijgen de bezoekers onder meer uitleg over TPC-rassen. Via een live-chatsessie kunnen ze reageren. Daarnaast is er een online meetingroom waarin bezoekers één op één in gesprek kunnen met een vertegenwoordiger van TPC.
Agrico slaat een jaar over
Agrico slaat een jaar over. „We doen niets”, zegt Wieger van der Werff stellig. Eén van de redenen is het feit dat online events volgens hem geen goed alternatief zijn voor de rassenshows. „Ik heb gekeken naar de webinars van de Aardappeldemodag in Westmaas. Een event waar normaal gesproken duizenden mensen op af komen, trok nu met de online versie maar enkele honderden. Wij hebben onze uitbetalingsvergaderingen online gedaan. Normaal zitten de zalen vol, nu waren er ook beduidend minder leden.” Maar ook een ander argument was belangrijk in deze besluitvorming: „Het wordt een heel slecht jaar. We moeten om onze kosten denken.”
Ook Stet Holland heeft besloten een jaar over te slaan. „Geen ontmoeting op het bedrijf, geen live-events online”, zegt directeur Peter Ton. Een online-event is volgens hem geen goed alternatief. „De banden aantrekken met je klanten lukt eigenlijk het beste tijdens de rassenshows.” Wel houdt het bedrijf deze maand enkele klantenrelatiedagen online, waarbij het team van Stet Holland één op één in gesprek gaat met klanten. „Dan praten we hen bij over de laatste ontwikkelingen. En natuurlijk gaat het dan ook wel over onze rassen.” Ton ziet het als een soort noodgreep. „Het is niet ideaal, maar het kan niet anders.” Ook hij heeft gezien dat de webinars van de Aardappeldemodag beduidend minder mensen trokken. „Mensen haken aan en gaan na een kwartiertje weer weg. “
'Niet schrappen'
Niets doen was voor TPC geen optie. „Nee, wij doen wat. Met ons aanbod willen we laten zien dat we met onze tijd meegaan en snel kunnen schakelen. Dit zorgt voor live-discussie en binding met TPC”, zegt Stet. Ook Backx is stellig over het belang van een alternatief programma. „We hebben vanaf het begin gezegd dat het dit jaar anders zal moeten, maar dat we het niet moeten schrappen. De ontmoeting op de rassenshows is van grote waarden voor onze klanten.”
Backx heeft goede verwachtingen van het online event. „We verwachten dat onze vaste klanten die altijd naar onze shows komen wel zullen inloggen.” Er zijn geen doelstellingen gemaakt voor aantallen bezoekers. „Daar gaat het ons niet om. Het bieden van de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten is het belangrijkste.” Stet verwacht vooralsnog niet al te veel mensen in het bedrijfsgebouw van TPC. „Maar dat is voor ons geen argument om het niet te doen. Het is te makkelijk om te zeggen: we slaan het maar een jaar over.”