Column: Karin Bergmans-Elshof: Door het jaar heen
Ook met Team Agro NL hadden en hebben we er best last van. We missen zo veel mogelijkheden om ons te presenteren. Geen leuk evenement waar we met onze Gouden Trekker heen kunnen; een award die we uitreiken aan een niet-boer die de agrarische sector belangeloos promoot. Geen ‘boer zoekt ambtenaar’ waarbij we op 1 oktober 100 ambtenaren van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit een stageplaats hadden aangeboden bij boeren van divers pluimage door gans het land.
We hadden op diverse plaatsen aanwezig willen zijn om 75 jaar vrijheid mee te vieren en voor de tweede keer dit jaar gaat het ons waarschijnlijk niet lukken om basisschoolleerlingen van een heus boerenschoolontbijt te voorzien, met producten uit de regio. Wél hebben we in de zomer een ‘rondje kavelpad’ kunnen organiseren, waar burgers uit de wijde omgeving op afspraak een kijkje konden nemen op het land of in de stal bij onze ambassadeurs. Waardevol!
„Hoog tijd voor een nieuwe week-van-de-akkerbouw”
Digitaal zullen we proberen nóg meer zichtbaar te zijn, dus zoekt u ons vooral op in de sociale media. Van visweek tot weekeind-van-het-varken en wereld-ei-dag. Team Agro NL helpt mee met de promotie, coördineert en informeert. Hoog tijd ook voor weer een nieuwe week-van-de-akkerbouw met open dagen op bedrijven.
Vrijdag start overigens de Dutch Food Week met daarin De Week van het Nederlandse Voedsel. We proberen in de komende week zoveel mogelijk te eten van eigen bodem en middels recepten en foto’s in de sociale media mensen uit te dagen om mee te doen, eens wat meer op te letten en er al bij de boodschappen rekening mee te houden. Goed voor de bewustwording.
Positieve aandacht voor onze mooie sector is gewoon nodig. Broodnodig. We zijn met steeds minder boeren, tuinders, telers, akkerbouwers, kwekers en vissers. We zullen ons moeten verenigen, biologisch én gangbaar. Laten zien wat we doen. Kennis leidt tot begrip, begrip weer tot draagvlak, en draagvlak tot bestaansrecht; een ‘licence to produce.’ Dat kun je niet afdwingen, dat moet je verdienen. Elk groot bedrijf doet aan pr en heeft daar budget voor. Doet u mee?