Nedato bewijst dat inzet voor PlanetProof in de markt wordt betaald
Akkerbouwers die aardappelen telen onder de vlag van PlanetProof moeten extra kosten maken voor onder meer arbeid, materialen, investeringen. Uit berekeningen van Nedato blijkt dat dit neerkomt op 3 cent per kg. Deze meerprijs heeft Nedato bij zijn afnemers afgedwongen. Dit bedrag is rechtstreeks uitbetaald aan de telers met een PlanetProof-certificaat.
Meerkosten inzichtelijk maken
Volgens Van de Ree is beloning de enige manier om telers over te halen om mee te doen aan PlanetProof. „Je kunt het wel afdwingen, maar dat is geen duurzame oplossing.” Wat belangrijk is, is om deze meerkosten zichtbaar te maken voor zowel de teler als de afnemers, zegt Van de Ree. „Dat hebben we destijds bij GlobalGap niet gedaan, maar nu bij PlanetProof wel. Nu is voor alle afnemers duidelijk welke investeringen de telers moeten doen om aan de voorwaarden te voldoen.” Want PlanetProof komt bovenop de andere certificaten, zoals het voedselveiligheidscertificaat en GlobalGap, benadrukt Van de Ree.
De meerprijs van 3 cent per kg tafelaardappelen is vorig jaar in de volle breedte geaccepteerd door de klanten van Nedato. „Voor komend jaar is dat ook het geval.” Dat wil echter niet zeggen dat de coöperatie gaat groeien in PlanetProof-aardappelen. „Er is geen ruimte voor groei, de markt heeft geen behoefte aan meer aardappelen die zijn geteeld volgens PlanetProof. We hebben ons areaal afgestemd op de vraag.” Circa 60 procent (goed voor ongeveer 1.500 hectare) van de tafelaardappelen die binnen Nedato worden geteeld, valt onder PlanetProof. Voor de afzet van deze aardappelen moet de coöperatie het zoeken op de Nederlandse markt. „Het buitenland vraagt niet naar dit certificaat.”
Toewerken naar een eerlijke prijs
Het compenseren van de meerkosten van boeren die werken volgens PlanetProof zou in de hele keten moeten worden overgenomen, vindt Van de Ree. „Als verwerkers, supermarkten maar ook de maatschappij het belangrijk vinden dat boeren duurzamer werken, zullen ze ook degenen die daar in willen investeren, moeten belonen. Dat is toewerken naar een eerlijke prijs.”