Serie Rassenshows: HZPC: voorzichtigheid geboden, maar aan crisis komt een einde
De aardappelmarkt staat door de coronapandemie voor grote uitdagingen, stelt directeur Gerard Backx van HZPC. „We staan aan het begin van een seizoen waarbij we moeten opereren in een grote wereldwijde economische recessie.”
Dat weerhoudt HZPC er niet van om woensdag het online event Potato Days Online Live te houden, waar telers, klanten, partners en andere aardappelprofessionals virtueel samen komen. „We wilden de jaarlijkse Potato Days ondanks corona niet voorbij laten gaan. We praten de mensen bij over de laatste ontwikkelingen en nieuwste industrie- en versrassen”, aldus Backx.
Consumptiemarkt
De gevolgen van de pandemie waren in seizoen 2019-2020 nog beperkt, maar de verwachting is dat die voor het komende jaar groter zullen zijn, aldus de HZPC-directeur. „We hebben te maken met een combinatie van factoren, door directe en indirecte gevolgen van Covid-19. Zo zien we op de consumptiemarkt zeer lage prijzen in vele delen van Europa, Noord-Amerika en het Midden-Oosten.”
Daarnaast speelt de economische recessie in landen waar pootaardappelen worden afgezet een grote rol, bijvoorbeeld door de lage olie- en gasprijzen of het wegblijven van toerisme, vervolgt Backx. „In een land als Cuba, waar geen toerisme meer is, is er niet voldoende harde valuta om pootaardappelen te kopen. Ook in Egypte is harde valuta een probleem. Deze recessie is in Aziatische en Afrikaanse landen veel sterker dan in Europa of Noord-Amerika, omdat overheden daar niet met steunpakketten komen.”
Lange termijn niet uit oog verliezen
De fritesindustrie zat voor de tweede coronagolf weer op 80 procent van de productie, aldus Backx. Nu steeds meer landen de horeca sluiten, gaat de sector dat merken in de afzet van fritesrassen. „We zien een algehele grote terughoudendheid, bij alle partijen in de keten”, besluit hij. „We moeten het komende jaar voorzichtig zijn, maar we mogen de lange termijn niet uit het oog verliezen. Ook aan deze crisis komt een einde.”