Trekkerkenteken vraagt even aandacht
Voor gebruikers en eigenaren van zelfrijdende landbouwvoertuigen kunnen de regels en de uitzonderingen een puzzel zijn. Maar met wat voorwerk wordt het duidelijker. Uitgangspunt voor de nieuwe wet is het verhogen van de maximumsnelheid naar 40 kilometer per uur, geeft Theo Vulink van Fedecom aan. „Daar horen wettelijke eisen bij, zowel nationale als Europese.” Die eisen, voor zowel snelheidsverhoging als bijvoorbeeld APK, vragen erom dat voertuigen herkenbaar en traceerbaar zijn. „Alles wat wielen heeft en sneller kan dan 25 kilometer per uur, zelfaangedreven of getrokken, valt onder de regeling.”
Uitzonderingen
Er zijn de nodige uitzonderingen voor de kentekenplicht. Fedecom zette daarom een beslisboom op haar website. Gebruikers van landbouwvoertuigen kunnen daarop nagaan voor welk voertuig welke verplichtingen gelden. Alles wat na 1 januari aanstaande nieuw op de weg komt, heeft een registratie- en kentekenplicht. Alles wat nu al op de weg is, heeft na die datum een registratieplicht. Alle voertuigen die nu al in bedrijf zijn die harder kunnen dan 25 kilometer per uur, hebben per 1 januari een registratie- en kentekenplicht.
Eigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor het registreren van hun bestaande voertuigen. Dat kunnen zij vanaf 1 januari het hele jaar doen op de website van de RDW.
Lees het volledige achtergrondartikel over het trekkerkenteken in Agraaf, Stal&Akker, Vee&Gewas en Veldpost van zaterdag 21 november