Beschikbaarheid koelcontainers toenemend probleem bij export uien en pootgoed
In tal van landen staan veel reefercontainers te wachten om gevuld te worden met goederen met de bestemming Europa. Door de mondiale coronacrisis zijn er aanzienlijk minder vrachten. Bovendien vervoeren rederijen geen lege containers. Zij profiteren liever van de ontstane krapte door hogere transportvergoedingen te vragen en door bovendien alleen met grotere schepen te varen.
Gevolgen
Het tekort aan koelcontainers raakt ook de uien- en pootaardappelsector. Voor het transport van deze gewassen wordt voor een aanzienlijk deel gebruik gemaakt van reefercontainers. „Voor onze uienexport, wekelijks tussen de 30.000 en 40.000 ton o.a. richting Senegal, gebruiken we pallets die we in refeerschepen (koelschepen) plaatsen. Dus wij hebben momenteel minder last van het tekort aan koelcontainers”, zegt William Nannes van J.P. Beemsterboer Food Traders.
Stevige export
Volgens Nannes is momenteel nog steeds sprake van een stevige export. „Elke week is de uienprijs gestegen, momenteel ligt de baalprijzen rond de 27/28 cent. De gezakte uien verlaten nu voor 30 cent per kilo ons land”, aldus Nannes. De verwachting is dat dit zal doorgaan tot aan het einde van dit jaar. Hoe de afzet van de Nederlandse ui vanaf januari zich zal ontwikkelen is nog koffiedik kijken. „Onze ervaring is dat de export naar Afrikaanse landen in januari grotendeels stilvalt. Deze landen beschikken dan over eigen uien. De vraag is hoe we dit opvangen. Normaal zetten we een aanzienlijk deel van de Nederlandse uien dan af in andere Europese landen. Echter deze landen beschikken nu ook over voldoende uien”, aldus Nannes. Volgens de rekenmeesters zou een wekelijks export van 12.000 tot 13.000 ton vanaf januari voldoende moeten zijn om van de uien af te komen, maar niemand weet wat er precies gaat gebeuren.
Prijsvorming
Of de hoge prijs zich kan handhaven is ook nog maar de vraag. Nannes: „In de internationale uienhandel is 30 cent/kg een cruciaal getal. Gaat de prijs hier boven uit, dan zoeken afnemers naar alternatieven.”