Serie Rassenshows: Royal ZAP-Semagri: interesse in roodschillige aardappel groeit
Royal ZAP-Semagri legt op dit moment bij bestaande rassen de focus op onder meer het ras Dunastar, vertelt verkoopmanager Dirk van Dijken. Dit consumptieras wordt wereldwijd opgepakt vanwege zijn eenvoud, zegt hij. „Het ras klopt gewoon. Donkerrode huid met lichtgeel vlees, hoge opbrengst en zeer sterk tegen phytophthora, schurft en virus. Roodschillige aardappelen waren wat belangstelling betreft jaren achtereen op hun retour, maar wij zien de interesse voor dit segment weer groeien.”
KM 13-101-136 is een nieuw ras wat op dit moment in het aanmeldingstraject loopt, vervolgt Van Dijken. Dit is een geelschillig exportras, waarvan de marktwaarde hoog zal zijn. „KM 13-101-136 geeft grove, lange en regelmatige knollen met een heldere schil. Het drogestof gehalte ligt rond de 21 procent. In de jaren die voor ons liggen, zal dit ras - waarvan binnenkort de naam bekend gaat worden - aan onze verwachtingen moeten voldoen.”
Beproevingen in buitenland
Ook Van Dijken constateert dat de aardappelsector het lastig heeft door de gevolgen van Covid-19. De markt staat onder druk en planning voor containertransport overzee is geen vanzelfsprekendheid, zegt hij. Waar de gevolgen ook merkbaar zijn, zijn in de diverse beproevingen in het buitenland die Royal ZAP-Semagri jaarlijks uitvoert.
Bij de start van het seizoen hebben wij vol enthousiasme meerdere rassen naar veel landen gestuurd om de groeiomstandigheden per ras onder verschillende klimatologische omstandigheden te monitoren, aldus de verkoopmanager. „Normaal gesproken brengen wij gedurende het groeiseizoen meerdere malen een bezoek aan deze landen/proefvelden om de kwaliteiten van het ras te beoordelen, zodat wij aan het eind van ieder seizoen weer meer informatie hebben over de potentie van een nieuw ras.”
Liever eigen bevindingen
Voor deze proefvelden is 2020 geen verloren jaar, maar wel een jaar waarin Royal ZAP-Semagri weinig informatie heeft kunnen verzamelen en in veel gevallen afhankelijk is geworden van de plaatselijke teler, coöperatie of agent aldaar, aldus Van Dijken. „Ervaring heeft ons geleerd dat eigen bevindingen een grotere betrouwbaarheid geeft dan informatie van de plaatselijke teler.”