Protest tegen RDW verhoging kentekenkosten nieuwe machines van 61 euro naar 260 euro

De gezamenlijke brancheorganisaties Fedecom, LTO, Cumela en BMWT roepen in een brandbrief gericht aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterbeheer (IenW) nadrukkelijk op om de kosten van identificatie en registratie van nieuwe landbouwvoertuigen per 1 januari 2021 vast te stellen op maximaal 61 euro per voertuig. In april 2020 heeft de minister van IenW dit in haar beantwoording van Kamervragen zwart op wit toegezegd.
Groot verschil
„Met grote verbazing vernemen wij dat de RDW de kosten van invoering van de registratie-en kentekenplicht van nieuwe tractoren en andere landbouwvoertuigen bij de sector wil neerleggen. Daartoe wil ze het tarief fors verhogen. In de bewuste antwoorden op de Kamervragen vermeldt de minister een tarief van maximaal 61 euro voor nieuwe machines die na 1 januari 2021 worden geregistreerd. Nu spreekt de RDW plotseling van 260 euro, een verhoging van 200 euro. Dat is een groot verschil dat uiteindelijk terecht komt op het bordje van de boer en/of loonwerker”, verklaart Alfred Jansen, protefeuillehouder Veiligheid en pacht bij LTO Noord.
Samen met de brancheorganisaties Fedecom, Cumela en BMWT voelt LTO zich overvallen door de RDW-informatie dat de kosten van identificatie en registratie van nieuwe voertuigen worden afgewenteld op de sector. Dit komt voor de sector neer op een lastenverhoging van jaarlijks bijna 5 miljoen euro.
Europese toelating
Waar de vier brancheorganisaties de minister ook toe oproepen is te komen tot een versnelde toelatingsprocedure voor (land-)bouwvoertuigen die reeds beschikken over een Europees type-goedkeuring en nationale kleine serie goedkeuringen (met Certificate of Conformity (COC)). Volgens de vier brancheorganisaties schuift RDW dit steeds voor zich uit, terwijl deze versnelde inschrijving bij de overige door RDW geïdentificeerde en registreerde voertuigen een standaard werkwijze is. Het gevolg is dat de RDW elk individueel nieuw (land)bouwvoertuig in 2021 gaat inspecteren en pas daarna registreren. Deze tijdrovende werkwijze heeft grote gevolgen voor de logistiek en planning voor de machineleveranciers, die vanwege seizoensinvloeden veel voertuigen in korte tijd in het voorjaar moeten uitleveren, stellen de organisaties.
Informatie van LTO over kentekenplicht tractoren en andere landbouwvoertuigen: