Farmer Friendly: Boeren willen delen in winstmarge
„Het is een keurmerk voor boeren, opgelegd aan supermarkten”, zegt Jos Ubels, vicevoorzitter van Farmers Defence Force. „Keurmerken, zoals Beter Leven, waarbij de kosten voor de boer zijn en de commerciële voordelen voor de supermarkt, zijn er al genoeg. Wij dachten: waarom draaien we dat niet om? Waarom maken we geen keurmerk waarbij de Nederlandse boer voordeel heeft en de retail verplichtingen krijgt opgelegd? De supermarkt draagt over de jaaromzet rechtstreeks een percentage af aan de boeren die lid zijn van de Farmer Friendly coöperatie. Zo is het toegankelijk voor alle boeren en niet alleen voor leden van Farmers Defence Force.”
3 procent
Het keurmerk kent een afdrachtsystematiek: 3 procent van de jaaromzet van de supermarkt. Ubels: „Het percentage hangt af van het keurmerk dat de supermarkt heeft verworven. Zo versterken we op een eenvoudige en efficiënte manier de positie van de boer in de keten. Supermarkten kunnen, via reclame-uitingen, laten zien dat zij het keurmerk toegekend hebben gekregen en dus boervriendelijk zijn. Voor consumenten wordt zichtbaar of de supermarkt vriendelijk met Nederlandse boeren omgaat.”
Op 10 december verwacht FDF een uitspraak van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL). Wat gaat FDF doen als het CBL niet wil meewerken? „Dat beslissen we dan. Voorlopig gaan wij er vanuit dat ze wel meedoen. En waar hebben het over? Drie procent betekent dat een liter melk van 1 euro, wellicht 1 euro en drie cent gaat kosten. Consumenten willen dat best betalen.”
Lees het volledige artikel in de Agraaf, Stal&Akker, Vee&Gewas en Veldpost van zaterdag 5 december
Tekst: Agrio