De Corona-terugblik: Karin Hut: ‘Drive-through na zes weken doodgebloed’
Akkerbouwers Jaap en Karin Hut uit Zeewolde hielpen consumenten met hun quarantainepakketten de coronacrisis door. Via hun drive-through op het erf konden klanten in het voorjaar van 2020 contactloos hun pakket verse groente afhalen: 20 Kilo aardappelen (Agria), 10 kilo gele uien, 5 kilo winterpeen, 5 kilo bietjes, 20 verse eieren en 5 kilo appels (Elstar), en later kwam daar nog een bos tulpen bij.
Lange rijen auto's
Een idee dat spontaan was opgekomen toen ze lege schappen zag tijdens een bezoek aan de supermarkt groeide in heel korte tijd uit tot een groot succes. Vele auto’s stonden zaterdag op zaterdag in de rij om uiteindelijk volgeladen met eten, vers van de boer, weer het erf te verlaten. „Het was echt heel druk”, zegt Karin. „We deden het met ons gezin: mijn man en ik, onze kinderen en de aanhang. En ondertussen gingen de werkzaamheden op het akkerbouwbedrijf ook gewoon door. Er moest ook land worden klaargemaakt voor het nieuwe groeiseizoen.” Maar al was het intensief, het was wel leuk om te doen, vindt Karin. En ook de klanten vonden het mooi, heeft ze gemerkt.
De verkoopmethode was volledig corona-proof. De klanten reden met hun auto het erf op en volgden de met tonskisten aangegeven rijroute. Bij het eerste ‘loket’ betaalden ze via een tikkie, bij het volgende ‘loket’ werden de producten in de auto gelegd.
In maart en april waren ze iedere zaterdagmiddag geopend, en iedere keer was het druk. Maar na zes weken nam de animo ineens af en besloten ze om de drive-through te sluiten. Met het wegvallen van de media-aandacht voor hun initiatief viel ook de toestroom van klanten weg. „Die laatste zaterdag kwamen er nog twee mensen. Daar konden we de boel natuurlijk niet voor open houden.”
'Over op de orde van de dag'
En ach, eigenlijk vindt ze het ook niet erg dat het is beëindigd. Ja, het was mooi voor de tijd die het duurde, maar het was ook goed dat het weer voorbij was. „We hebben er bewust voor gekozen niet verder te gaan met huisverkoop van onze producten. Dat is niet ons ding, daar hebben we geen tijd voor. En bovendien schiet het voor ons niet echt op, als we steeds een paar zakken kunnen verkopen. Nee hoor, wij zijn overgegaan op de orde van de dag, en daar hebben we het druk genoeg mee.”