Serie Rassenshows: IPM Potato Group: voorsorteren op harde Brexit
IPM is een toonaangevend pootaardappelbedrijf in Ierland en de grootste exporteur van beschermde rassen in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf houdt de ontwikkelingen rond de Brexit nauwlettend in de gaten, zegt operation manager Erik Appeldooren. „We telen een groot deel van onze aardappelen in Engeland en Schotland. Om voor te sorteren op een harde Brexit hebben we een groot deel van de productie van miniknollen uit Schotland naar het Europese vasteland gehaald. We wachten nu in spanning af wat de politiek gaat besluiten.”
De Brexit is niet de enige uitdaging voor IPM. Net als veel andere handelshuizen merkt het bedrijf de gevolgen van de coronacrisis voor de pootgoedteelt. „Je merkt dat veel landen minder pootgoed afnemen en dat de prijzen lager zijn dan in de afgelopen jaren. De stemming is niet erg optimistisch. We hebben het teeltplan voor 2021 al klaarliggen, maar dat hebben we een beetje aangepast voor de landen waarnaartoe de export niet lekker loopt.” Lichtpuntjes zijn er ook, zegt Appeldooren. „We hopen voor de kerstdagen zoveel mogelijk aardappelen naar buiten de EU te exporteren en de laatste containers naar Irak zijn net weg.”
Sensation en Maverick
IPM beschikt over 30 commerciële aardappelrassen, waarvan Appeldooren de rassen Sensation en Maverick eruit wil lichten. Sensation, veredeld door Sjaak Temmerman, is een ras dat resistent is tegen wratziekte en bijna-resistent is tegen virus, zegt hij. Het ras neemt behoorlijk snel in areaal toe in landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland. „Sensation is een vroege aardappel en een mooie aanvulling het segment tafelaardappelen”, aldus de operation manager.
Maverick is een ras met een hoge opbrengst, voornamelijk voor de fritessector. De aardappel is bestand tegen droogte, rijpt op natuurlijke wijze en heeft een lange kiemrust. De grote knolmaat en vorm zorgen voor een goede conversie naar frites, aldus Appeldooren. „Maverick is ook geschikt voor vers gebruik en heeft een goed culinair profiel.”
Projecten lokale teelt
Met het oog op de groei van de wereldbevolking heeft IPM een strategie ingezet om de lokale teelt verder te ontwikkelingen en op de kaart te zetten in landen in Zuid-Amerika, Afrika en Azië. „We beschikken over meerdere pootaardappelproductievelden over de hele wereld. Zo hebben we eigen projecten opgezet in bijvoorbeeld Kenia en India, om een meerwaarde te creëren voor de lokale teelt. Deze projecten komen nu tot wasdom”, besluit Appeldooren.