De Corona-terugblik: John Boon: 'Schade is voor ons bedrijf meegevallen'
![tulpenbollen rooien](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/03/78/385/img-20200402-wa0008.-detail.jpg)
Tulpenbroeier John Boon van de firma Boon & Breg uit Andijk (NH) deed begin april iets wat hij nooit verwacht had te moeten doen: hij rooide een klein deel (1,5 hectare) van zijn tulpen om deze vervolgens te vernietigen. Als gevolg van de coronacrisis zag hij geen goede afzetmogelijkheden van deze soort.
Geen mogelijkheid meer voor afzet
Het was een lastige keuze, maar achteraf gezien is hij blij dat hij dit heeft gedaan. Met tulpen is de afzet heel grillig: waar de ene cultivar goed geld opbrengt, zal een andere soort beduidend minder opleveren. De opgerooide cultivar behoorde tot deze laatste categorie. „In een normaal jaar hadden we deze tulpen nog wel kunnen afzetten, maar daar zag ik nu geen mogelijkheid toe.”
Om maar geen kosten meer te hoeven maken, rooide hij één perceel bollen van de in totaal 75 hectare op. „We beperken de kosten zoveel mogelijk. Want hoop is geen strategie”, zei Boon in april. De video die hij van het rooien op twitter plaatste riep veel meelevende reacties op.
Terugkijkend is de schade meegevallen voor de firma Boon en Breg, gespecialiseerd in de broeierij van tulpen op water. „De bollenmarkt is redelijk stabiel gebleven, de prijs is redelijk op niveau gebleven. In de bloementeelt hebben we een dipje gehad. Onze grootste afnemers zijn Duitse supermarkten en die bleven allemaal open.” Wel heeft Boon geprobeerd te schuiven met de pluktijden door met een aantal cultivars langer door te broeien.
Leveren aan Duitsland
„Het jaar was waardeloos, maar als ik de rekening bekijk denk ik dat het voor ons is meegevallen. We hebben weinig aanpassingen hoeven doen.” Hij heeft er redelijk vertrouwen in dat de bloemenafzet weer zal aantrekken. „Met name dankzij het feit dat we aan Duitsland leveren.”
Hij heeft geluk gehad, beseft hij, want het balletje had ook heel goed anders kunnen rollen. „Het is maar net welk segment je hebt binnen de tulpen en welke afnemers je hebt. Dat heeft een enorm verschil gemaakt dit jaar. Wij zaten deze keer aan de goede kant.”