Grimme geeft EVO 280 forse update
De EVO 280 kan een doorontwikkelde, 6-tonsversie van de NonstopBunker krijgen, in plaats van een 8-tons standaardbunker. De Grimme NonstopBunker kwam in 2014 op de markt, in een 5,5-tonsversie. De grotere bunker zoals nu aangeboden, zorgt voor een vergroting van de overlaadhoogte en reikwijdte.
Continue proces
Conventionele bunkers worden, als ze vol zijn, meestal in één keer in een transportvoertuig gelost. Een continue losproces tijdens het rooien houdt in, dat de bunker aan de ene kant lost, maar tegelijkertijd ook weer gevuld wordt. Wordt dit proces onderbroken omdat het transportvoertuig vol is, dan blijft het product op de bunkerlosband liggen.
De NonstopBunker kan de transportband terugdraaien zonder het product te beschadigen. Het teruggedraaide product dient gelijk weer als valbreker voor de productstroom. Door weer onderin te beginnen met vullen en de band steeds iets vooruit te draaien, kan de totale bunkerinhoud goed worden benut.
Wielaandrijving
Grimme kan op de rooiers nu ook wielaandrijving leveren. Beide hydromotoren op de wielen leveren in totaal 2,3 ton stuwkracht. De fabrikant claimt als eerste op de markt te zijn met een wegtransportbreedte van minder dan 3 meter. Basis voor de geringe transportbreedte is de 500 millimeter telescoopas die in uitgeschoven stand voor stabiliteit zorgt.
Andere optie is ‘Turbo Clean’. De banden en reinigers worden hierbij na elkaar met maximale snelheid aangedreven, zodat er een zelfreinigend effect wordt gerealiseerd. Turbo Clean kan met een druk op de knop of automatisch op de kopakkers inschakelen.
Werkplek
De werkplek werd aangepakt met in hoogte verstelbare treden bij de leestafel, een opbergbox, een schoonwatertank en beter geplaatste verlichting. Aan de andere zijde van de machine tenslotte, bij het rooigedeelte, kan de fabrikant slijtvaste schaarplaten van kunststof leveren. Deze worden toegepast op zware gronden en verminderen of voorkomen het aankleven van grond.