Verkeersveilige Kverneland-ploeg wint Bronzen Sikkel
Walter Ruiterkamp van Kverneland Benelux is „uiteraard blij met de prijs. Het is ook terecht”, geeft hij aan. „Het is een bijzonder concept dat de aandacht verdient.”
Met het systeem gedraagt de ploeg zich tijdens transport als een aanhanger. De ploegenfabrikant maakte daartoe een extra draaipunt aan de wentelkop, waardoor de ploeg tijdens transport naar beide kanten kan draaien. De ploeg steunt dan, in overrugpositie, op het loopwiel. Doordat het draaipunt van de combinatie zich nu achter de trekker bevindt, gedraagt het geheel zich tijdens transport als een trekker-aanhangercombinatie en is het hinderlijke, en gevaarlijke, uitzwaaien verleden tijd. Het verstellen van de wentelkop van werk- naar transportstand gaat volledig hydraulisch.
Wettelijk een aanhanger
Voordeel van TTS is ook dat de ploeg als aanhanger geregistreerd staat, geeft Ruiterkamp aan. De hele combinatie van trekker en ploeg mag nu wettelijk 18,75 meter zijn. Voor een gedragen werktuig is dat 12 meter. Dat knelt al snel met een flinke trekker, vorenpakker of gewicht in de fronthef en een forse vijf- of zesschaar ploeg. „Een zesschaarploeg steekt in ieder geval al te ver achter de achteras.”
Het TTS-systeem was al bekend van de Isobus-gestuurde i-Plough, maar nu ook sinds vorig jaar optioneel verkrijgbaar op de mechanische ploegen uit de 2300-, 3300- en 3400-series.