Agrifirm betaalt 2,46 procent terug over de omzet gewasbescherming
Deze winstuitkering is mogelijk omdat Agrifirm over 2020 een nettoresultaat behaalde van 39,8 miljoen euro. Dat de coöperatie in een krimpende markt toch een goed resultaat over het afgelopen jaar heeft weten te boeken is volgens Agrifirm-directeur Dick Hordijk te danken aan een viertal factoren. „Ten eerste hebben we ons aandeel in het buitenland kunnen laten groeien, maar ook in Nederland draaien onder andere de Welkoopwinkels heel goed. Daarnaast hebben we veel grondstoffen vroegtijdig voor een gunstige prijs kunnen inkopen. Tevens hebben we de kostenefficiëntie van onze productielocaties verbeterd. Tot slot hebben we op het gebied van rundvee en varkens ons marktaandeel kunnen vasthouden, omdat we minder hard zijn gekrompen dan de markt.”
Daarnaast heeft Agrifirm volgens Hordijk het afgelopen jaar extra geïnvesteerd in kennis voor zowel technische oplossingen voor praktische zaken als het gebied van bedrijfsontwikkeling. „Met ons adviesbureau Exlan kunnen we bijvoorbeeld ook de boeren actief ondersteunen met het vinden van oplossingen voor problemen waar zij tegenaan lopen.”
Hogere afzet gewasbeschermingsmiddelen
De daling van de afzet van granen, aardappelen, uien en peen zette ook het afgelopen jaar door. Afgelopen jaar zette Agrifirm 300.000 ton van deze gewassen af ten opzichte van 334.000 ton in 2019. Ter vergelijking; in 2013 bedroeg de afzet van deze akkerbouwgewassen nog 688.000 ton. Aan de andere kant steeg de afzet van gewasbeschermingsmiddelen van 115.400 ton in 2019 naar 134.100 ton in 2020.
Volgens Hordijk komt de stijging van de afzet van gewasbeschermingsmiddelen door de samenwerking GMN en Agrifirm op het gebied van bloembollenteelt. „We streven er niet naar om zoveel mogelijk gewasbeschermingsmiddelen te verkopen. Ons doel is juist elk jaar minder milieu-impact. We kijken daarvoor alternatieve middelen die het milieu minder belasten. Maar het is een hele grote uitdaging om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen te verlagen, omdat de alternatieven nog niet goed geregeld zijn. We zijn door middel van proeven constant op zoek naar methoden om het gebruik van middelen te verlagen.”
Klassieke productie eindig
Hoe zorgt Agrifirm ervoor dat boeren die zich inzetten om hun teeltwijzen te verduurzamen die inspanning via hun afnemers ook uitbetaald krijgen? Volgens Hordijk moet dat gebeuren door middel van een dialoog met de consument. „Want de consument moet uiteindelijk bereid zijn anders naar zijn voeding te kijken om meer te betalen voor producten waarvoor boeren geïnvesteerd hebben in milieuvriendelijke oplossingen. Deze is voor boeren van belang want we zien dat de klassieke productie eindig is, maar dat alternatieve productiewijzen hogere kosten met zich meebrengen. Om de prijzen voor onze producten te verbeteren zijn we in gesprek met de retail om afspraken te maken over concepten die een lager milieu-impact hebben en waarvoor consumenten willen betalen.”
De leden van de coöperatie krijgen het ledenvoordeel van 27 miljoen euro in mei per ton afgenomen krachtvoer of percentage van omzet gewasbeschermingsmiddelen uitgekeerd. Leden kunnen ervoor kiezen of zij het bedrag uitgekeerd willen krijgen of willen vastleggen in een potje, de zogenoemde loyaliteitsregeling, bij Agrifirm.