HZPC stopt met digitale dochteronderneming
Per 1 mei 2021 worden de Solentum bedrijfsactiviteiten beëindigd. Volgens commercieel directeur Herman Verveld ziet HZPC zonder enige twijfel het toenemende belang van digitale data in de agrarische bedrijfstak. „Anderzijds constateren wij ook dat deze digitaliseringsontwikkeling zich in de aardappelbedrijfsketen langzamer ontwikkelt dan gedacht. Meerdere redenen liggen hieraan ten grondslag.”
HZPC wil op volle kracht door gaan met de digitalisering van haar kernactiviteiten. Verveld: „Om dit proces te kunnen versnellen willen wij focus aanbrengen. De activiteiten van Solentum passen daar op dit moment niet tussen. Een moeilijk maar weloverwogen besluit.”
Productbeoordeling in opslag en op het land
Inmiddels zijn alle relaties van Solentum op de hoogte gesteld van deze beslissing. Solentum B.V. is in 2015 opgericht als 100 procent dochterbedrijf van HZPC, met als doel digitale agrarische producten en -diensten te ontwikkelen en te leveren. Sinds 2015 introduceerde Solentum producten zoals als de SolEye. Dit is een digitaal instrument om precies en objectief de kleur van frites te beoordelen.
Een ander product is de SolAntenna Warehouse; een digitaal instrument die realtime gegevens verzamelt gedurende aardappelbewaring. De SolGrader is een realtime digitale veldanalyse instrument van proefrooiingen, die wordt ondersteund met een SolPortal als een klantvriendelijk data dashboard.
(op de foto: digitale insecten vangplaat)
Beeld: Ellen Meinen