Column: Karin Bergmans-Elshof: Vrede, vrijheid......en tulpen
De handel viel stil, tulpen werden gestort. Uiteindelijk zijn met vereende krachten 20.000 zorgmedewerkers in de frontlinie verrast met een mooie bos. De actie is goed ontvangen en kreeg veel vervolg. Met dank aan de bloembollenkwekers in Flevoland die het eerste zetje gaven, begrijp ik van de vicevoorzitter van de tulpenbranche. De Tulpenroute is toen helemaal geschrapt, zoals vele andere evenementen. Dit jaar proberen we met zijn allen overal een mouw aan te passen en kan de Tulpenroute in sterk aangepaste vorm doorgaan. Wel zonder tulpenlunch. Deze netwerkgelegenheid bewijst elk jaar weer, dat je echt tulpenbollen kunt eten, mits goed klaargemaakt.
Netwerken, samenwerken; in Flevoland zijn we daar mee grootgebracht. Uit alle windstreken verzamelden we ons immers om het nieuwe platteland vorm te geven. Veel ondernemers presenteren zich nu gezamenlijk langs de routes, met een terras, een activiteit, een proeverij, huisverkoop of een pluktuin. Met uitleg over het buitengebied, de gewassen, met antwoorden op vragen. Er is ruimte voor iedereen, met 3 autoroutes, 4 fietsroutes en een wandelroute. Zo’n 50 tot 70 duizend bezoekers vinden zo hun weg. Helaas soms wel met ‘n auto over een pas ingezaaide kopakker, maar meestal gaat het goed. Het geeft wel aan dat er nóg meer uitleg nodig is. Dat kale grond niet iets leegs is, maar straks tot leven komt en voedsel voortbrengt. Dat het in de tulpenteelt niet om de bloem, maar om de bol gaat. Dat we niet kunnen voorspellen van wanneer tot wanneer de tulpen in bloei staan.
Want koud is het! De natuur loopt wéken achter, veel bomen zijn deels nog kaal, de bodem koud, gewassen staan stil en de bloei duurt langer. Meer tijd om te selecteren voor de Noord-Hollandse tulpenboeren hier. Hoe zal het volgend jaar gaan? We hopen natuurlijk op lekker weer. Niet alleen de terrassen open, maar ook weer tulpenmarkten en workshops. Activiteit en gezelligheid. De app die we noodgedwongen gebruiken op de autoroutes om bezoekers te spreiden, is misschien wel een blijvertje. Deze audiotour is bij uitstek geschikt om nóg meer te kunnen vertellen over de landschapselementen, de dorpen, de velden, de gewassen, de bedrijven en hun ondernemers.
Daarnaast is er de tulpenkrant, dit jaar voor het eerst in Almere verspreid. Om nog meer stadse burgers naar het boerenland te trekken en kennis te laten maken met hun achterland. Almere, waar volgend jaar ook de wereldtuinbouwtentoonstelling zal zijn. Speciaal voor de bloeiende tulpen is deze opening op verzoek vervroegd. Het thema van deze zevende editie is ‘growing green cities’. En het thema van de Tulpenroute? Misschien wel een knipoog naar de Floriade.