Kunstmestprijzen blijven maar doorstijgen
Sinds de prijsstijging in januari in een stroomversnelling kwam, werd KAS27% volgens de notering van de Landwirtschaftskammer NordRhein-Westfalen maandelijks enkele tientjes per ton duurder. In januari werd nog nauwelijks meer dan 200 € per ton genoteerd, inmiddels staat de teller op 270 euro per ton. Pas in de laatste weken zwakt de prijsstijging iets af. Kali kunstmest vertoont hetzelfde beeld al is de prijsstijging veel minder scherp. In januari werd een prijs van 250€ 40% kali genoteerd terwijl nu ruim 260 euro per ton wordt betaald. Daarentegen is de prijsstijging van de mengmeststof diammonfosfaat die de Landwirtschaftskammer NordRhein-Westfalen noteert, nog scherper: sinds eind februari steeg de prijs van 420 euro per ton naar 530 euro per ton.
Verband met graanprijs en coronacrisis
De extreme prijsstijgingen hebben een verband met de snel gestegen energieprijzen. Maar de prijzen van olie, gas en elektra zijn minder snel gestegen dan de kunstmestprijs. Niet alleen de energieprijs stuwt de prijs van kunstmest omhoog, ook het seizoen heeft effect. Ieder jaar stijgt de prijs van kunstmest in het voorjaar, als de vraag op het noordelijk halfrond groot is. Maar de coronacrisis zette de energiemarkt op de kop, en daarmee blijkbaar ook de kunstmest markt. Analisten veronderstellen ook een verband met de hoge graanprijzen. Wereldwijd zou daardoor de vraag naar kunstmest toenemen. Want vanwege de hoge graanprijs groeit het areaal wereldwijd, is de veronderstelling.
Dieselprijs
De fors gestegen kunstmestprijzen verhogen de kostprijs in de akkerbouw. Ook de stijgende dieselprijs drijft de kostprijs op. Na een prijsdip in de eerste helft van april steeg de prijs van LTO ledenvoordeel landbouwdiesel (incl. ledenkorting, excl. BTW) door naar bijna 105 euro per 1.000 liter. Dit houdt rechtstreeks verband met de olieprijs, die sinds januari fors is gestegen van 50 dollar per vat naar bijna 70 dollar per vat op dit moment, maar begin april flink inzakte.