Marc Jansen, CBL: ‘Supermarkt heeft ook verantwoordelijkheid’
Alle gesprekken over de keten werden de afgelopen jaren platgeslagen tot verdienmodellen, constateert Marc Jansen. De directeur van de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, het CBL, ziet het als een stap terug in de tijd. En een stap die de discussie over de keten enorm vervuilt.
Hogere omzet door corona
Het idee dat de supermarkten op een grote berg geld zitten, klopt volgens Jansen niet. „De omzet is best hoog. Normaal zo’n 40 miljard euro. En het afgelopen jaar, vanwege corona, zelfs 45 miljard. Maar het overgrote deel daarvan zijn kosten: inkoop, personeel, transport, belastingen enzovoorts. Als je dat allemaal aftrekt, houd je nog iets van 2 procent over.”
De ketengedachte wordt steeds belangrijker, zegt Jansen. Een belangrijke trend wordt de dedicated supply chain: vaste ketenrelaties, in goed Nederlands. Supermarkten die rechtstreeks afspraken maken met individuele boeren. Die beweging is al ingezet. Supermarkten als Dekamarkt en Dirk van den Broek werken al jaren samen met bepaalde boerenfamilies in de productie van vlees, fruit en zuivel. Maar de laatste tijd zie je meer beweging. En de schaalgrootte neemt toe. Zoals Albert Heijn met A-ware, en Plus met Good Farming Star van Vion.
Lees het volledige interview met Marc Jansen in de Agraaf, Stal&Akker, Vee&Gewas en Veldpost van zaterdag 22 mei