Column: Karin Bergmans-Elshof: Hutspot
Het is onze Flevolandse inzending en onderdeel van Flevo Campus. Flevo Campus is een wetenschappelijke verzamelplek voor innovaties op het gebied van stedelijke voedselvraagstukken voor de toekomst; een samenwerkingsverband tussen onderwijs, onderzoek en overheid. Allemaal even prachtig maar mij duizelt het. En hoe ziet dit alles er in de praktijk uit?
Flevoland staat bekend als hutspot-provincie en hier worden inderdaad ook veel aardappelen, wortels en uien geteeld, zo ook bij ons. Maar Flevoland kent als groentetuin van Europa veel meer moois. Er is een enorm divers aanbod met meer dan duizend producten, zoals knoflook, peterselie, quinoa, sojabonen, spelt, asperges, en vergeten groenten. Elk seizoen kunnen we er in onze platte provincie gezond en gevarieerd van eten. Veel wordt dan ook in de markt gezet met ‘polder’ in de naam.
De uitdaging zit hem in het overeind houden van al die plannen om lokale consumptie te stimuleren
De uitdaging zit hem in het overeind houden van al die plannen om lokale consumptie te stimuleren. Momenteel wordt er inclusief horeca hooguit 5 procent regionaal geconsumeerd. Dat schijnt omhoog te moeten kunnen naar 25 procent. Corona was vaak het vliegwiel maar na het freewheelen komt het echte werk. Daarbij is de grote vraag wat de consument wil betalen en hoe je met je vergeten groente in het schap komt en blijft. De kunst daarbij is niet alleen omzet genereren, maar juist ook marge en hoe je die binnen de provinciegrenzen houdt. Een alliantie is dan een heel mooi begin om verder samen te werken en van elkaar te leren. Er is nu momentum. Maak gebruik van elkaars initiatieven, platforms en infrastructuur. Amsterdam is daarbij als stedelijk gebied ook goed te bedienen vanuit Flevoland.
Dan de Floriade, de tienjaarlijkse wereldtuinbouwtentoonstelling. Venlo heb ik gemist, maar in Zoetermeer en de Haarlemmermeer was ik er wel bij. Al was het maar om de boom van mijn vader, met het toen nieuwe appelras tentoongesteld te zien staan; de Elstar-Elshof. Het is deze editie echter de grote uitdaging om bezoekers en delegaties de provincie in te laten trekken, om kennis te laten maken met onze mooie producten. De organisatie mikt op twee miljoen bezoekers waarvan de helft uit het buitenland. Maar ik schreef er als eens eerder over; lokaal, dat is de regio Londen, Parijs, Berlijn. Zouden ze overal hutspot lusten?