Verandering: Frees achter de trekker, voor de ploeg
Marco Brouwer ploegt in het najaar veel doodgespoten grasland, meestal voor een komende tulpenteelt. Om de dode zode te verkleinen, bewerkte hij de oude grasmat eerst met een frees in de fronthef. Dat gaat goed, totdat het nat wordt, geeft Brouwer aan. „De banden van de trekker lopen vol. De trekker gaat slippen en de grip is weg. Eigenlijk zou de trekker nog over onbewerkt moeten rijden, en toch moet de grond gefreesd worden voor het ploegen", schetst hij het dilemma.
Vorig jaar kwam de loonwerker op het idee: een frees tussen trekker en ploeg. Hij verlengde zijn ploeg met 20 centimeter en bouwde aan de ploegkop geleidingswieltjes. Tussen deze looop- en steunwieltjes beweegt een frame met daaraan een freesas. Het geheel is met enig beleid makkelijk af- en aan te monteren. De frees is hydraulisch aangedreven en vraagt 125 liter van de trekker.
Voldoende grip
Vorig jaar oktober ging de drie meter brede frees/ploegcombinatie voor het eerst de grond in. Brouwer is tevreden. „Het werkt zoals gedacht, ook op zwaardere gronden." Voor zo'n 7500 euro heeft de loonwerker de frees en het frame. Daarmee freest hij ongeveer 5 centimeter diep de oude zode kapot terwijl hij voldoende grip houdt voor het ploegen. En daar ging het om.
Tekst: Arie Coster
Startte na ‘Dronten-Landbouwtechniek’ bij een landbouwmachinefabrikant. Ging door in journalistiek, speciaal onderwijs en coaching. Schrijft nu bij Agrio over Mechanisatie.
Beeld: Arie Coster, Loonbedrijf Brouwer-Zijp