Eisen aanhangwagens veranderen 1 januari aanstaande
Dat meldt branchevereniging Cumela bij monde van Hero Dijkema. De genoemde 2,55 meter gaat over de buitenkant bak. De breedte over de banden van landbouwaanhangwagens is en blijft maximaal 3,00 meter. Met de 2,55 meter voldoet een aanhangwagen aan Europese eisen die voor alle transportmiddelen deze buitenmaat voorschrijft. Uitzonderingen in de landbouw zijn machines waarbij de functie een grotere breedte van de opbouw nodig maakt. Dat kan bijvoorbeeld een aardappelrooier zijn, of een balenpers.
Tot 1 januari 2022 worden nieuwe aanhangwagens met een bak van bijvoorbeeld drie meter breed nog goedgekeurd. Dit is bedoeld voor aanhangwagens die al voor 2021 in aanbouw waren en in dit jaar afgebouwd zijn, geeft Dijkema aan. Daarmee geeft hij gelijk aan dat de goedkeuring slaat op het voldoen aan (Europese) regelgeving qua fabrikaat. Het heeft in directe zin niets van doen met een keuring rondom de kentekenregistratie. „Een voertuig dat voor registratie wordt gekeurd bij de RDW, wordt beoordeeld naar de eisen die golden in het bouwjaar.” Een oudere, bredere kipper bijvoorbeeld krijgt in principe nog gewoon een registratie en kenteken.
Addertje onder het gras
Daar zit volgens Dijkema nog wel een addertje onder het gras. „Formeel is de leidende Europese Verordening 167/2013 op 1 januari 2018 ingegaan. Alle lidstaten moeten die uitvoeren, daar is geen wetgeving voor nodig.” In de praktijk werden echter nog aanhangwagens met oude afmetingen en systemen gebouwd. Zeker omdat de noodzaak op korte termijn nog ontbrak: registratie stond eerst voor 2025 op de rol. „Omdat er nog geen registratie was, werd er ook niet naar een goedkeuring gevraagd.”
Maar: een aanhangwagen gebouwd na 1 januari 2018 met bijvoorbeeld een éénleiding hydraulisch remsysteem voldoet echter niet meer aan de eisen die vanaf 2018 wél gelden. „Als deze niet tijdig, voor 1 januari aanstaande, is geregistreerd, moet deze gekeurd worden bij de RDW. En dan voldoet hij niet meer aan de eisen en volgt eerst ombouw naar het verplichte tweeleidingsysteem.”
Haast met registratie
Los van de 150 à 250 euro die een RDW-keuring voor registratie in 2022 kost, gaat zo’n ombouw in de papieren lopen. Dijkema adviseert dan ook haast te maken met het aanmelden van onder andere landbouwwagens voor de kentekenregistratie. „Nu is dat nog een administratieve handeling, straks kan het veel geld kosten.”