ACM: hoge energieprijs geen reden om contract te ontbinden voor kleinverbruikers
ACM ontving verschillende meldingen van consumenten (kleinverbruikers) die een brief van hun energieleverancier hebben gekregen waarin het bedrijf de leveringsovereenkomst opzegt. Ook krijgt de waakhond vragen van consumenten die van hun leverancier te horen krijgen dat hun overeenkomst met een vaste prijs wordt beëindigd en zij een overeenkomst met een variabele prijs krijgen aangeboden. Energieleveranciers beroepen zich hierbij op algemene voorwaarden of stellen dat er sprake is van wanbetaling.
Het zonder waarschuwing en zonder opzegtermijn beëindigen van de levering is volgens ACM nooit toegestaan. Het beëindigen van de energielevering omdat een consument niet heeft betaald mag alleen als de leverancier daarvoor al schriftelijk een betalingsherinnering heeft gestuurd en daarbij is gewezen op de mogelijkheid van schuldhulpverlening. Dit is geregeld in de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas.
De woordvoerder van ACM kan niet vertellen hoeveel meldingen het heeft ontvangen en om welk bedrijf het gaat. Vorige week werd door de waakhond wel een onderzoek naar DGB Energie ingesteld. Het energiebedrijf liet verschillende klanten de afgelopen weken weten het contract op te zeggen vanwege hoge energieprijzen of wanbetaling.
Ingrijpen
Bedrijven mogen alleen energie leveren aan kleinverbruikers als ze in het bezit zijn van een vergunning van ACM. Die houdt in de gaten of leveranciers betrouwbare levering van gas en elektriciteit aan consumenten goed genoeg kunnen borgen. Consumenten hoeven er niet voor te vrezen geen gas of elektriciteit meer te ontvangen als hun leverancier toch in financiële problemen komt.
ACM kan niet ingrijpen in de financiën van een bedrijf, maar kan wel de vergunning intrekken als de leveringszekerheid in het geding is. Alle klanten van het bedrijf worden dan ‘verdeeld’ onder de overige vergunninghouders. Consumenten krijgen dan vanzelf een nieuw energiecontract van een nieuwe leverancier en kunnen na dertig dagen bepalen of ze klant willen blijven bij deze leverancier.
Een eventueel faillissement van een leverancier kan wel nadelige financiële gevolgen hebben voor consumenten, bijvoorbeeld als een consument nog geld tegoed heeft, of omdat hij meer moet gaan betalen bij een andere leverancier na de verdeling.
Advies ACM
ACM adviseert kleinverbruikers die te maken hebben met de opzegging van leveringscontracten om een brief of email te sturen waarin zij erop wijzen dat de leverancier de overeenkomst niet mag beëindigen en de levering niet mag stoppen. De ACM zal de bedrijven daarop ook aanspreken.
Een woordvoerder van ACM benadrukt dat de toezichthouder alleen kan handelen voor kleinverbruikers. Energiebedrijven die aan grootverbruikers leveren hebben namelijk geen vergunning van ACM nodig. „Kleinverbruikers worden extra beschermd. Grootverbruikers moeten zelf een nieuw contract afsluiten met een andere leverancier als er problemen zijn bij de energielevering. Ze worden dan ook niet bij andere energiebedrijven ondergebreeacht. Grootverbruikers hebben meer verantwoordelijkheid maar ook meer keuzevrijheid om over te stappen naar een andere leverancier."
Kleinverbruikers zijn consumenten en zakelijke klanten met een elektriciteitsaansluiting van maximaal 3x80A. En een gasaansluiting met een maximale capaciteit van 40m3(n)/uur. Grootverbruikers zijn zakelijke klanten met een elektriciteitsaansluiting die groter is dan 3x80A en een gasaansluiting met een grotere capaciteit dan 40m3(n)/uur.