Column: Karin Bergmans-Elshof: Hete herfst
Van Farm to Fork (Boer tot Bord) strategie in de Europese Unie, tot zevende actieprogramma Nitraatrichtlijn in Nederland. Van provincies die er graag nog een groen schepje bovenop doen, tot een aangenomen motie van de Partij voor de Dieren voor een volledig verbod op het gebruik van pesticiden in 2035. Ik waarschuwde u al voor deze politieke partij in mijn allereerste column, ruim twee jaar geleden. Tussendoor kwam er nog een paniekadvies op straat te liggen, waarin onze landsadvocaat eventjes meldt dat vergunningen intrekken sneller gaat dan onteigenen. Dat is nogal wat.
Wat nu? Als agrarische sector hebben we meerdere opties waar we op in kunnen zetten. Natuurlijk moeten we blijven innoveren, daar staat onze landbouw wereldwijd ook om bekend. Als er maar tijd en geld is, kunnen we heel ver komen. En natuurlijk kan het soms nodig zijn om op het Binnenhof op de barricaden te gaan. Met trekkers en machines op het Malieveld je ongenoegen kracht bij zetten. Maar er is nóg een optie. Het is immers óók mooi om met diezelfde trekkers het land in te trekken, om ‘goed te doen’. Ik zag een brunch in een binnenstad, uitdeelacties met groenten en fruit. En straks in december zullen er weer lichtjestoeren zijn. Echt super.
We zijn het niet gewend, maar we zullen écht meer aan onze publieke relaties moeten werken om de ‘licence to produce’ te behouden
Het is belangrijk om bij dit soort gelegenheden het gesprek met consumenten, onze eindgebruikers, aan te gaan en ons eigen verhaal te vertellen. Dat is veel genuanceerder dan menig krantenkop of tweet. Het is echter niet iedereen gegeven om die handschoen op te pakken. En niet elk bedrijf is geschikt als educatieboerderij of voor een boerderijwinkel. Gelukkig zijn er clubs die hier wél actief in zijn en het voor u willen doen. Zij hebben hier wel uw (financiële) steun bij nodig. We zijn het niet gewend, maar we zullen écht meer aan onze publieke relaties moeten werken om de ‘licence to produce’ te behouden. Het gemiddelde marketingbudget van een bedrijf zal rond de 10 procent van de jaaromzet liggen. Ook wij zijn ondernemers met een bedrijf. Daar moeten we meer naar gaan handelen; niet mokken maar dokken zeg maar.
Sectorpromotie vergt een lange adem en zal niet direct tot zichtbaar resultaat leiden, maar dat is geen reden om het niet te doen. Het zal een hete herfst niet kunnen voorkomen, met alles wat er op ons afkomt. Maar het maakt wél, dat je je wat minder machteloos voelt. Kun je alvast een beetje afkoelen voor de winter komt.