Bright Beet Book brengt biet in volle breedte in beeld
Van gebak tot marinades, van textiel tot cosmetica, van antivriesmiddel in vaccins tot vervanger van microplastics; in alle gevallen is de suikerbiet één van de basisproducten. De suikerbiet is veel meer dan alleen suiker, stelt directeur Paul Mesters van Cosun Beet Company nadrukkelijk. „Veel basisproducten worden nu nog gemaakt met behulp van fossiele (brand-)stoffen en daar moeten we van af. De suikerbiet is daar een heel geschikt alternatief voor.”
Bijkomend voordeel is dat er ook op het gebied van CO2-vastlegging grote kansen liggen voor de bieten. „De bietenteelt legt 30 ton CO2 per hectare vast. Als we dat langdurig in nieuwe producten zouden kunnen vastleggen, denk aan bioplastics of in de bouw of verf, dan zouden we nóg meer CO2 kunnen afvangen. Dat zou helemaal mooi zijn.”
Wondbehandeling
Het aantal toepassingsmogelijkheden van suikerbieten is groot en breed. „Ik denk dat veel van onze klanten verrast zullen zijn door de vele mogelijkheden. Ik was zelf ook wel verrast.” Een voorbeeld hiervan noemen wil hij wel. „Dat je een open wond kunt behandelen met een suikeroplossing. De wetenschap heeft aangetoond dat de wond dan sneller heelt, het is een effectief middel om bacteriën te doden, zo heb ik nu geleerd. Het wordt veel toegepast in armere landen.”
Lees verder onder de foto
In de varkenshouderij is in 2013 het boek ‘Pig 05049’ uitgebracht, een verzameling foto's van alle afgeleiden van één enkel anoniem varken. Grondstoffen van het varken worden gebruikt in producten zo divers als munitie, medicijnen, fotopapier, hartkleppen, remmen, kauwgom, porselein, cosmetica, sigaretten, conditioner en biodiesel. Mesters lacht. „Ons boek lijkt daar wel op. Het zou een neefje van dit boek kunnen zijn.”
Het vuistdikke Bright Beet Book is vandaag online gepresenteerd aan stakeholders, klanten en potentiële nieuwe klanten. „Nu we al zo lang in de coronatijd zitten, zie je elkaar bijna niet meer. Ons boek is dan een mooi middel om te laten zien waar we mee bezig zijn.” Want Cosun Beet Company doet meer dan suiker, dat wil het bedrijf benadrukken met dit boek. „Suiker is nog steeds een heel mooi product, maar we doen veel meer.”
„Suiker is nog steeds een heel mooi product, maar we doen veel meer.”
Nu we het dan toch over suiker hebben: wat zegt dit boek met zijn brede scala aan toepassingen van de biet over de (toekomstige) afzet van pure suiker? „Suiker is in de EU een verzadigde markt. We eten eerder minder dan meer suiker. Daarom zoeken we als Cosun Beet Company naar nieuwe toepassingen in bijvoorbeeld duurzame materialen.” Daar ligt de grootste uitdaging, zegt Mesters. „Om van het oude product suiker, waar minder vraag naar is, over te gaan naar nieuwe producten waar wél vraag naar is.” Wat betekent dit voor het aandeel suiker in Cosun Beet Company? Daar kan hij kort over zijn: „Suiker behoudt de hoofdpositie.”
Maar Mesters voorziet wel een verschuiving binnen het concern: Op termijn moet de winst voor 30 procent uit de nieuwe producten, dus andere producten dan suiker, komen. „Dat is mijn droom.” Dat aandeel staat momenteel op 10 procent. „We hebben nog een weg te gaan.”
Areaalgroei
Duidelijk is volgens Mesters dat het ontwikkelen van nieuwe activiteiten nodig is om de bietenteelt in de toekomst zeker te stellen. „Anders zijn we volledig afhankelijk van de suikerprijs, en dat is een te smalle basis.” Ook voor de teelt zelf zal een bredere afzet dan alleen suiker nodig zijn. „Ik hoop dat we dankzij die verbreding kunnen groeien in hectares bieten. Maar als de suikerconsumptie verder afneemt, zou dat er wel eens toe kunnen leiden dat er geen ruimte is voor groei.” De vraag die bij veel akkerbouwers op de lippen brandt: Wat betekent dit allemaal voor de bietenprijs? „Ik verwacht wel een positief effect op de bietenprijs. Over pak ‘m beet tien jaar zie ik structureel hogere bietenprijzen.”
Het Bright Beet Book is vanaf vandaag te downloaden via Cosun Beet Company