Korte keten-initiatief BOER&NLekker: ‘Hopelijk kiezen mensen sneller voor mijn aardappelen’
Het initiatief BOER&NLekker gaat zaterdag 19 februari van start in Breda en omstreken. Bij dat cluster zijn vijftien (boeren)bedrijven aangesloten die benaderd zijn door Agrifirm. Het assortiment bestaat onder meer uit brood, vlees, zuivel, kaas, groenten en eieren. „We kijken kritisch naar het assortiment en zoeken voor iedere productcategorie een mooi concept. We letten daarbij niet alleen op productkwaliteit, maar kijken ook naar het verhaal van een bedrijf. Dat moet aanspreken. Hoe meer we aan de consument kunnen vertellen over de herkomst van hun voedsel, hoe populairder BOER&NLekker natuurlijk wordt.”
Uitstapje naar het boerenerf
BOER&NLekker onderscheidt zicht volgens Geerdes van andere korte keten-initiatieven doordat het zich niet richt op één specifiek product, maar producten aanbiedt uit verschillende groepen en deze combineert. „De consument kan hierdoor in één keer haar vers boodschappen bestellen. Daarnaast zijn de producten los te bestellen. Consumenten hoeven geen complete maaltijdbox – wat je tegenwoordig toch vaak ziet – af te nemen.”
Dat bestellen gebeurt via de app van Local Heroes. Op woensdagavond is het laatst mogelijke bestelmoment en vervolgens zetten boeren de producten klaar. Deze worden opgehaald en naar het pick-up point gebracht waar consumenten ze op zaterdag kunnen afhalen. Voor het cluster Breda en omstreken is Boerderij Van den Kieboom het pick-up point. „Het is een mooie combinatie van het gemak van digitaal bestellen én een leuk uitstapje naar het boerenerf”, vindt Geerdes.
Verkoopprijs
Boeren die meedoen aan BOER&NLekker bepalen zelf de verkoopprijs van hun product. Ze kunnen via een app ook hun eigen aanbod reguleren. Voor deelname aan het initiatief, wordt een financiële bijdrage gevraagd van de deelnemers. „We zetten met BOER&NLekker echt een merk in de markt waarbij boeren kunnen aanhaken. Daar hoeven ze dan zelf niet meer in te investeren. Daarnaast ontzorgen we ze ook logistiek gezien doordat de producten bij hen worden afgehaald en naar het pick-up point worden gebracht.”
Volgens Geerdes is er vanuit boeren een groeiende vraag naar het direct kunnen verkopen van producten aan de consument. Maar de marketingkracht en logistiek om dit op grote schaal te realiseren mist vaak. „Daar spelen we met dit nieuwe concept op in.”
Waarom zouden boeren nog meer deelnemen aan een dergelijk initiatief? Geerdes: „BOER&NLekker biedt ook de mogelijkheid om een nieuwe doelgroepen aan te spreken doordat we de producten online aanbieden.”
Den Bosch en Amersfoort
Wanneer de pilot in Breda een succes is, wordt het concept verder uitgerold over Nederland. Den Bosch en Amersfoort staan dan als eerste op het programma. Volgens Geerdes is er sprake van ‘een succes’ wanneer de consument BOER&NLekker goed weet te vinden. „Daarnaast moeten de boeren uiteraard ook enthousiast zijn.”
Deelnemer Anton Nooren
Anton Nooren runt samen met zijn broer en vader de Liesboshoeve: een gemengd bedrijf met een akkerbouwtak en jongveeopfok in Breda (NB). Het bedrijf teelt aardappelen (bintje en frieslander), suikerbieten, snijmaïs en tarwe. Een deel van de aardappelen (jaarlijks rond de 4 ha) verkoopt Nooren aan huis, maar er is ook een deel bestemd voor de handel. Het bedrijf verkoopt ook uien van een collega-akkerbouwer uit de buurt.
Nooren is een van de deelnemers aan BOER&NLekker. „De korten keten vind ik een mooi concept en ik heb er vertrouwen in dat ik via BOER&NLekker meer kan afzetten. Het bereik is op de eerste plaats een stuk groter. Daarnaast is het een voordeel dat een klant bij BOER&NLekker uit verschillende soorten producten kan kiezen en die maar op één plek hoeft af te halen”, zegt Nooren. „Hopelijk kiezen mensen dan toch sneller voor mijn aardappelen, want niet iedereen gaat op pad om alleen maar een zak aardappelen te kopen.”
De akkerbouwer vindt het ook positief dat de consument bij een boer op het erf komt bij het afhalen van de producten. „Dat doet toch wat voor de beleving.”
Nooren heeft met het oog op zijn deelname aan BOER&NLekker wel de hoeveelheid waarin hij zijn aardappelen aanbiedt aangepast. „Normaal zitten de aardappelen in zakken van 10 kg. Ik bied nu aardappelen in zakken van minimaal 2,5 kg aan. Dat is voor mij nieuw, maar ik snap ook wel dat niet iedereen 10 kg aardappelen in een keer wil kopen.”
Tekst: Renske Luimes
Renske is opgegroeid op een klein gemengd bedrijf. Bij Agrio kan ze haar grootste hobby, namelijk schrijven, combineren met haar voorliefde voor de landbouw.
Beeld: Bureau BRANDVUUR