Homburg: ‘Zet Glonass uit’
Storingen op navigatiesystemen door Russische satelliet
Het gaat alleen om de hierboven genoemde, wat oudere gps-systemen, van zeven jaar en ouder, zegt Geert Jan Giesberts van Homburg. Om de satelliet in deze computers uit te schakelen of de systemen in het ergste geval te resetten, is tussenkomst van de dealer nodig. De nieuwere systemen herkennen fouten en kunnen automatisch een onjuiste satelliet negeren.
Volgens Giesberts is het signaal van Glonass „anders dan normaal”: Glonass geeft onjuiste informatie door. Of er sprake is van opzet of een toevalligheid weet hij niet. Volgens hem heeft zoiets enkele jaren geleden eerder ook voorgedaan. „Toen was het na een paar dagen weer over. Het kan dus gewoon een storing zijn.”
De tekst gaat verder onder de tweet
Geen problemen bij John Deere
Of de problemen breder bekend zijn dan alleen bij Homburg is niet duidelijk. John Deere-dealer Groenoord laat weten dat er bij hen nog niets aan de hand is. „We hebben van John Deere nog geen advies gehad om Glonass uit te schakelen”, zegt Thomas Stienstra, gps-helpdeskmedewerker. „Voor hetzelfde geld krijgen we morgen bericht dat we actie moeten ondernemen, maar nu is er in ieder geval nog niets over bekend.”
Glonass (Globaal Navigatie Satellieten Systeem) is het Russische satellietsysteem dat bestaat uit ruim twintig satellieten, Galileo is het Europese satellietsysteem, het GPS-systeem is afkomstig uit Amerika. Een gebruiker heeft een ontvanger nodig die de signalen van de systemen kan oppikken voor het berekenen van zijn positie.
Van 2G naar 3G-netwerk
De huidige problemen staan los van het verdwijnen van het 2G-netwerk per 1 april, voegt Giesberts er aan toe. „Bijna alle oudere RTK-systemen kunnen last hebben van de overgang van 2G naar 3G. Daarom hebben wij deze gebruikers al eerder via onze dealers aangeraden om over te schakelen op een nieuwe modem.”