Krone en Lemken presenteren autonoom rijdende trekker
Prototypes hebben al gewerkt met cultivators, ploegen, zaaimachines, maaiers, schudders en harken. Bij het ontwerp van de VTE zijn Lemken en Krone uitgegaan van de vermogensbehoefte van de genoemde werkzaamheden. De conceptstudie heeft een dieselelektrische aandrijving met een totaal vermogen van 170 kW (230 pk). De trekker weegt ook ongeveer evenveel als een 230 pk trekker, 7 ton. „Eigenlijk is dit de VTE2.0”, geeft Marc Berghuis van Krone Nederland aan. „De eerste prototypes hadden een dieselaandrijving. Toen lag de focus volledig op het autonoom maken.”
De nu gepresenteerde VTE heeft een dieselaggregaat om stroom op te wekken voor aandrijving van de hydrauliekpompen, aftakas en rijsystemen. De werktuigen zijn via een driepunts-hefinrichting aan de aandrijfunit gekoppeld. Zij sturen ook de ‘trekker’ aan. Krone en Lemken maken daarbij gebruik van hun ervaring op het gebied van Isobus en TIM.
Bewaken omgeving
Het voertuig heeft uitgebreide sensorsystemen die de omgeving en de werktuigen bewaken. Van alle kanten wordt een strook van 20 meter door camera's gescand en beoordeeld. De VTE wordt bediend en bewaakt via mobiele apparaten. Werkbonnen en data worden verzonden via een communicatiemodule en de al bekende Agrirouter dataverwerking.
Met de ontwikkeling van de VTE gaan Krone en Lemken hun eigen weg, geeft Berghuis aan. „Grote fabrikanten die ook aan autonome voertuigen werken, beschermen in een aantal gevallen hun producten.” Dat betekent dat niet elk werktuig aan elke autonome trekker te koppelen is. Omdat zowel Krone als Lemken toch op dit gebied willen ontwikkelen, hebben zij de krachten gebundeld, geeft Berghuis aan.
Bedrijfszeker maken
De duitse fabrikanten zien de VTE als antwoord op het dreigende tekort aan arbeidskrachten in de landbouw. De loonwerker, akkerbouwer of veehouder wordt in de toekomst systeembeheerder die zich concentreert op het regelen van zijn VTE. Die op zijn beurt levert een constante kwaliteit van werk en kan langer per dag en in het seizoen zijn werk doen.
Anderzijds kan inzet van een VTE mee gaan werken aan klimaatneutraal bewerken, geeft Berghuis aan. „Krone en Lemken onderzoeken daarbij nog welke weg zij in moeten slaan: dieselelectrisch, electrisch of waterstof. De prioriteit ligt nu bij een bedrijfszeker autonoom systeem. Daarna wordt een definitieve keuze gemaakt voor de manier van aandrijven.”
Online presentatie
Lemken en Krone zullen de VTE dit seizoen verder testen bij boeren en loonwerkers. Donderdagavond wordt de werktuigdrager online aan het grote publiek getoond. Een datum voor de echte introductie is nog niet bekend, geeft Berghuis aan. „Ik zal al blij zijn als wij een concepttrekker op de ATH kunnen laten zien.”