Eerste trekkers met waterstofmotoren op de markt
Dat bleek deze week op een bijeenkomst van Delphy in Colijnsplaat (ZL). In het kader van het project ‘Agro Fossil Free’ werd bijgepraat over de laatste stand van zaken, met name op het gebied van waterstofmotoren.
Thomas Hieltjes van H2Trac praatte bij over de EOX175 trekker. Ontwikkeld op verzoek van een aantal landbouwers die om een ‘schone’ trekker vroegen. Aangevuld met mogelijkheden voor precisielandbouw en variabele spoorbreedte in verband met gangbare teelt en strokenteelt. In 2014 zag de eerste werktuigdrager het licht, volledig electrisch.
De ontwikkelingen gingen door, schetst Hieltjes. „Vorig jaar kwam H2Trac met een nieuwe trekker, de EOX175. Ook met electromotoren.” Qua vermogen in staat om hetzelfde werk te doen als een vergelijkbare 175 pk-dieseltrekker. Dit jaar is voor het eerst een EOX op waterstof verkocht, aan de stadsboerderij van Almere. „Daar is een overschot aan opgewekte stroom. Die gebruiken ze nu om waterstof te maken.”
Collega Ariën Verwey van New Holland meldt al zo’n 20 trekkers op de Nederlandse markt te hebben met een alternatieve brandstof. Op methaan of diesel/waterstof. Vooral de laatste variant staat sterk in de belangstelling. „Als de waterstof op is, is er altijd nog diesel om volledig op verder te gaan.” Dat kan volgens Verwey net het verschil maken als er aan het einde van de dag een klusje bij komt.
De waterstoftrekker van New Holland heeft de voorraad op het dak en mengt waterstof bij in de luchtinlaat. „Hoe harder de trekker moet werken, hoe minder er wordt bijgemengd.” Praktijkervaring van New Holland laat een gemiddelde over alle werkzaamheden zien van 35 à 40 procent bijmenging.
Duurzaam op de kaart
New Holland verkocht tot nu toe met name aan aannemingsbedrijven die „zich als ‘duurzaam’ op de kaart willen zetten of daartoe in aanbestedingen worden gedwongen.” Toepassing in de akkerbouw of melkveehouderij is er eigenlijk nog niet.
Dit is een eerste artikel over alternatieve brandstoffen. Het tweede zal gaan over drempels en stimulansen, gevoel en euro’s. Het derde over overheid, bedrijven en infrastructuur.