Van Haga en Van der Plas: 'Niet invoeren rode diesel zorgt voor oneerlijke concurrentie'
„Er is, anders dan in de ons omringende landen, geen aparte regeling voor boeren, die het door allerlei opgelegde regelgeving al moeilijk genoeg hebben in Nederland”, aldus Van Haga en Van der Plas. Zij hebben Kamervragen aan de ministers van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (Schreinemacher) en Landbouw (Staghouwer) gesteld over de kwestie. Zij wijzen er daarbij onder meer op dat in België nog wel rode diesel te koop is. „In Duitsland geldt zelfs een aparte regeling voor boeren waardoor zij extra korting kunnen krijgen door accijns na het tanken terug te vragen. Dat moet voor de Nederlandse boeren ook gaan gelden.”
Oneerlijke concurrentie
Haga en Van der Plas vinden dat er daarom een ongelijk speelveld is ontstaan voor Nederlandse boeren ten opzichte van hun collega’s in België en Duitsland. Zij willen daarom weten wat de ministers er aan gaan doen om de Nederlandse boerenstand beter te beschermen. En of er alsnog de bereidheid is om uitzondering te maken voor boeren door voor hen rode diesel te herinvoeren.
Schreinemacher vindt dat boeren al profiteren van een algemene accijnsverlaging. Op 1 april voerde het kabinet een algemene accijnsverlaging in van 11,1 cent per liter diesel. Ook op benzine werd de accijns verlaagd. Deze maatregel geldt nog steeds.
Kostprijsstijging
De extreem gestegen brandstofkosten waren voor LTO het sein zich hard te maken voor een eventuele herinvoering van rode diesel. Uit een quickscan van LTO blijkt dat de kostprijsstijging voor boeren en tuinders wat betreft energie - waaronder diesel - gemiddeld zo’n 50 tot 60 procent bedraagt, naast kostprijsstijgingen voor veevoer, kunstmest en andere grondstoffen.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ruth van Schriek