Digitaal platform moet Oekraïense graanhandel vlot trekken
De Europese Commissie lanceert deze week een tool waarmee Europese en Oekraïense bedrijven elkaar gemakkelijker kunnen vinden om logistieke regelingen te treffen gericht op het transport van met name granen vanuit Oekraïne naar andere landen. Via het platform kan een Oekraïense graanproducent bijvoorbeeld contact leggen met een Europees transportbedrijf. Daarbij gaat de aandacht vooral uit naar graan.
Zwarte Zeehavens
Om graan onder de huidige omstandigheden het land uit te krijgen is verre van gemakkelijk. Door de Russische invasie kan Oekraïne geen producten meer exporteren via haar Zwarte Zeehavens. Als een van de grootste mondiale graanexporteurs worden de gevolgen hiervan wereldwijd gevoeld. Tal van landen zijn wat hun graanproducten afhankelijk van Oekraïne. Om de im- en export van noodzakelijke goederen enigszins op gang te houden heeft de Europese Commissie (EC) eerder al ‘solidariteitscorridors’ via het spoor en de weg opgezet.
Andere havens
De EU probeert voedingsmiddelen niet alleen over land uit Oekraïne te krijgen, maar ze onderzoekt ook maritieme routes. Daarbij denkt de EC concreet aan een mogelijke rol van de Europese Zwarte Zeehavens van Constanza (Roemenië) en Varna (Bulgarije). Dit zijn slechts beperkte opties. Alle goede bedoelingen ten spijt staat de EU, volgens experten, voor een bijna onmogelijke taak om een alternatief te vinden voor de zeehavens van Marioepol en Odessa. Voor de oorlog werd via deze twee havens maar liefst 90 procent van het graan geëxporteerd.
Volgens de voorzitter van de Oekraïense Graanfederatie Mykola Gorbachov kunnen de landcorridors de graanschepen nooit compenseren. Gorbachov wijst erop dat eerder maandelijks tot 7 miljoen ton graan via de Oekraïense zeehavens werden verscheept. Nu verlaat in het beste geval slechts 1,5 miljoen ton graan het land.