Cocktail van bearish graannieuws
Dalende graanprijzen worden geaccentueerd door de zorgen over een terugkeer van een recessie. Verschillende graanmarkten zijn direct verbonden met de internationale economische groei. Aan de kant van de dierlijke consumptie bijvoorbeeld lijden consumenten een verlies van koopkracht tijdens een recessie en wenden zich geleidelijk af van vlees. De industriële vraag naar de grondstoffen komt onder druk te staan. Maar ook de biobrandstofsector, die veel mais vraagt (een derde van de Amerikaanse productie) verwacht een daling van de productie bij een recessie.
De dalende graanprijzen op Euronext werden wel enigszins gedragen door het ontstaan van de onzekerheden over de Europese productie. In Oost- en Centraal-Europa worden de komende weken zeer hoge temperaturen verwacht. De bodem wordt gekenmerkt door een gebrek aan water in belangrijke staten zoals Hongarije (13% van productie) en Servië (11%) en er wordt de komende 14 dagen geen regen verwacht.
Droogte zorgt ook in Zuid-Amerika voor problemen in Argentinië en Paraguay. De Argentijnse tarweoogst voor het seizoen 2022/23 heeft de grootste vertraging in een decennium, omdat een periode van gebrek aan neerslag en vroege vorst boeren dwingen om het planten van de winteroogst uit te stellen. Buenos Aires Cereal Exchange zei dat het mogelijk opnieuw de schatting van het tarwe-areaal 2022/23 moet verlagen, momenteel op 6,3 miljoen hectare, als op korte termijn regen geen verlichting brengt.
Oekraïne
In vier maanden van volledige oorlog slaagde Oekraïne erin slechts 5,2 miljoen landbouwproducten te exporteren. Vóór 24 februari verscheepte Oekraïne 4-5 miljoen ton graan per maand via de zeehavens. Miljoenen tonnen oud graan worden nog steeds geblokkeerd in Oekraïne.
Oekraïne is al begonnen met het oogsten van de campagne 2022. Daarom is het probleem van het opslaan en exporteren van gewassen urgent. Oekraïne levert doorgaans een belangrijke bijdrage aan de wereldwijde voedselzekerheid, aangezien het grote hoeveelheden van zijn gewassen levert aan Europa, Azië en Afrika. Consumenten in de landen die al met voedselcrises te maken hebben gehad, voelen een dubbele impact nu voedsel duurder en minder toegankelijk is geworden.
De haven van Constanta (Roemenië) is begonnen met het gebruik van een drijvende kraan om grondstoffen die via de Donau aankomen, op binnenschepen uit Oekraïne, over te laden op zeeschepen voor verdere verzending naar derde landen. De nieuwe dienst is gelanceerd door Transport Trade Services (TTS). Het eerste schip dat volgens het nieuwe logistieke model werd geladen ontving 31.000 ton graan uit Oekraïne. Wel is er een vertraging voor de Oekraïense exporteurs in de logistieke route in het Sulinakanaal waar schepen 10 dagen of langer in de rij moeten wachten.