Stangloze gedwongen besturing van Fliegl
Fliegl voorziet de wagens met stuuras(sen) van een gyroscoop om de rijrichting te bepalen en monteert wielsensoren op de vaste as. Elke stuuras wordt hydraulisch aangestuurd via het Load Sensing systeem van de trekker, de wagens worden verder bediend via isobus. „Dus geen stuurcilinders langs de dissel, geen kogelkoppelingen naast de trekhaak van de trekker, geen kettinkje aan een potmeter”, somt Reinder Steenbergen van Fliegl-importeur Ludo Pauwels op. „Alleen een hydrauliekaansluiting, maar die is voor andere functies ook al nodig.”
Gyroscoop
Boven 25 kilometer per uur wordt de wieluitslag vanwege de stabiliteit van de combinatie beperkt. Boven de 40 kilometer per uur wordt het stuursysteem geblokkeerd. De gyroscoop zit op een veilige plek in een stalen koker.
Grote voordeel van het hele systeem is volgens Steenbergen het gemak van aan- en afkoppelen van de tank of wagen. „Ook aan trekkers waaraan geen koppelingen voor stuurstangen zitten.” En de stuurstangen zelf zitten niet in de weg naast de dissel waar ze vaak de stuurhoek van de trekker-wagen-combinatie beperken.
Prijs op aanvraag
Fliegl levert SteerX als optie op nieuw te bouwen wagens of mesttanks, geeft Steenbergen aan. „Achteraf opbouwen of opbouw op andere merken is niet mogelijk.” De prijs is op aanvraag.