Column: Karin Bergmans-Elshof: Opa en oma
Om boeren het belang van pr (lees: licence to produce) duidelijk te maken. Om burgers (lees: consumenten) uit te leggen waar bijvoorbeeld hun dagelijks brood vandaan komt, hoe de ingrediënten geproduceerd worden en wat daar allemaal bij komt kijken. En dat is broodnodig kan ik u vertellen! Schrikbarend hoe weinig sommigen weten, en dan bedoel ik niet eens; melk komt toch uit de fabriek?
Afgelopen zaterdag stond ik in Zeewolde op de 32e Pinkendag, een gezellige koeien- en kalverkeuring middenop het dorpsplein. Veel boeren die ik daar sprak vinden het schandalig dat pr nodig is. Dat het zover heeft moeten komen. Ik niet. We hadden het al veel eerder moeten doen. Welk ander bedrijf kan nu zonder reclame? We moeten zélf uitleggen wat we doen, té vaak doen anderen het nu voor ons. En dat bedoel ik niet positief. Kennis leidt tot begrip en acceptatie. Wij moeten dat bieden, niemand kan ons verhaal beter vertellen dan wijzelf.
We moeten zélf uitleggen wat we doen, té vaak doen anderen het nu voor ons
Team Agro NL, LTO en Kom bij de Boer, de kersverse Flevolandse tak van Boederij Educatie Nederland, hadden ruimte gekregen in het centrum tussen de winkels enerzijds en de koeien, kalveren en pinken anderzijds. Tussen de boeren en de burgers dus. Perfect! We maakten er één hele lange kraam van, waar we onder andere verse oogstproducten uitstalden. Met bekende, minder bekende en bijna vergeten groentes. En tulpenbollen, maar die herkende niemand.
De tekst gaat verder onder de foto
Er was een boodschappenspel en miniquiz (met gratis pen!) over de agrarische sector. We trokken veel publiek en zo’n 50 gezinnen in diverse samenstellingen gingen vrij serieus aan de slag. Ouders werden naar onze marktkraam getrokken omdat de kinderen pas na de quiz mochten grabbelen uit onze gouden melkbus. Verder geen chantage hoor.
En terwijl opa stiekem naar de boerinnenkalender gluurde, werd er door de rest geschat, gegokt, gepeinsd en gerekend
En terwijl opa stiekem naar de boerinnenkalender gluurde, werd er door de rest geschat, gegokt, gepeinsd en gerekend. En geleerd. Een aantal producten uit de quiz lag namelijk op onze gezamenlijke XL-kraam. Dat bleek een gouden greep. Passen er echt 35 klontjes suiker in die biet? Iemand dacht overigens dat er alleen suiker uit riet wordt gewonnen. Een ander wist niet dat stro van tarwe komt. Echt.
Ik nam niemand iets kwalijk, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Daarom staan we deze maand óók op de gecombineerde ATH/GTH beurs op het evenemententerrein van Walibi. Hier wordt dit jaar een heus AgroPromoPaviljoen ingericht; van en voor de sector. Er komen verschillende ‘corners’ waar je alle smaken van de landbouw kunt proeven. Letterlijk en figuurlijk. Een paviljoen met sprekers, zitjes, spel- en speelelementen. Actie en rust, beroering en bezinning. Voor meer respect, verbinding en vertrouwen. Komt u ook? Neem dit jaar eens uw ‘burgerbuur’ mee, of de hele familie. Opa vermaakt zich wel, verzinnen wij nog wel iets voor oma. Welkom!