POC in beginsel positief over oproep ‘kartelpolitie’ ACM over prijsafspraken
Volgens Snoep zit de ruimte voor prijsafspraken tussen de boeren, groothandels en supermarkten bij producten die ‘de duurzaamheid dienen.’ De hogere afgesproken prijs moet dus aantoonbaar nodig zijn om bepaalde duurzaamheiddoelen te halen.
Deze doelen kunnen liggen op het terrein van dierenwelzijn, of minder gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Daarbij moet het ‘bovenwettelijke’ doelen betreffen, die een stap verder gaan dan de huidige wetgeving voorschrijft. Ook mag er geen andere manier zijn om de doelen te halen.
Reactie POC
Jasper Roubos, akkerbouwer in Abbenes en voorzitter van de Producenten Organisatie Consumptieaardappelen (POC), is in principe positief: „Wij roepen dit al jaren, en zijn hier dus ook blij mee. Het is ook niet toevallig: wij hebben er vele malen met ACM over gesproken. Het is wel opvallend dat nu ACM dit zegt, het opeens wel heel serieus wordt genomen.”
Volgens Roubos is oud-akkerbouwer Keimpe van der Heide uit Dronten de man die in eerste instantie vanuit de NAV en inmiddels ook de POC al jaren op dit dossier zit. Desgevraagd reageert ook Van der Heide in beginsel positief op de uitspraken van ACM. Hij benadrukt wel dat de ruimte die Brussel geeft voor prijsafspraken, zeker niet hele oplossing voor verduurzaming van de landbouw én een goed inkomen voor boeren is.
Economische duurzaamheid
Van der Heide: „Als men over duurzaamheid praat, gaat het meestal over ecologische duurzaamheid. Wij hebben het nadrukkelijk over ecologische én economische duurzaamheid. Tot nu toe dekt de basisprijs niet eens onze inspanningen om aan de wettelijke duurzaamheidseisen te voldoen. Om dat voor elkaar te krijgen, en dus rendabel te kunnen telen, hebben we de POC in eerste instantie opgericht. Voor het maken van prijsafspraken, moet er qua duurzaamheid en qua prijs dus nóg een schepje bovenop.”
Op zich is het volgens Van der Heide wel goed dát Brussel tegenwoordig ruimte biedt om met afnemers over hogere prijzen voor duurzamere producten te praten. „Maar als individuele teler krijg je dat tegenover de grote supermarktketens zeker niet voor elkaar. Daarvoor moet er sprake zijn van gelijkwaardigheid in de keten, en dat lukt alleen als je als telers samenwerkt. Samen sta je sterker; oftewel massa is kassa.”
Aanbod en vraag
De grote vraag blijft volgens Van der Heide wie al die duurdere duurzamer geproduceerde producten gaat kopen: “Uit onderzoeken zoals de Agro-nutri Monitor blijkt de Nederlandse consument hiertoe vooralsnog niet erg geneigd. Lagere btw op duurzaam geproduceerde producten en gedragsveranderingscampagnes kunnen misschien iets helpen, maar ook dat is niet de hele oplossing. Ook daar moet dus nog heel goed naar gekeken worden. Uiteindelijk gaat het erom dat we linksom of rechtsom voor onze duurzame inspanningen moeten worden betaald. Het mag niet zo zijn dat het eenzijdig wordt opgelegd, en de boer verder maar moet zien.”