Cumela met trekkers naar Binnenhof voor invoering kenteken
Kentekens voor alle (land)bouwvoertuigen zijn om veel redenen noodzakelijk, stelt Cumela. ‘Voor registratie en toelating tot de weg, borging van de voertuigveiligheid, snelheidsverhoging naar 40 km/u ten behoeve van toegang tot veiliger landbouwroutes, voor effectieve handhaving op (land)bouwvoertuigen en invoering van APK voor snelle tractoren’, somt de brancheorganisatie op.
Petitie aanbieden
Tijdens het bezoek aan het Binnenhof biedt Cumela namens acht organisaties een petitie aan waarin deze partijen verzoeken om een snelle invoering van de generieke kentekenplicht voor alle wegmobiele (land)bouwvoertuigen. Cumela, Fedecom, Bouwend Nederland, BMWT, TLN, evofenedex, RAI Vereniging en Fehac onderstrepen daarmee het belang van het oorspronkelijke wetsvoorstel kentekening (land)bouwvoertuigen. ‘Het is toch merkwaardig dat een snelle elektrische fiets wel een kenteken moet hebben en (land)bouwvoertuigen nog steeds niet’, stelt Cumela.
De organisaties hebben voor deze dag gekozen, omdat morgen het Algemeen Overleg Wegverkeer en Verkeersveiligheid plaatsvindt. Eén van de agendapunten is de brief van voormalig minister van Infrastructuur en Milieu, mevrouw Schultz van Haegen. In deze brief kondigt de minister aan dat zij van plan is het in december 2016 verworpen wetsvoorstel voor kentekening (land)bouwvoertuigen opnieuw in te dienen bij de Tweede Kamer. De acht organisaties onderschrijven de conclusie van de toenmalige minister dat uitsluitend met het oorspronkelijke wetsvoorstel effectief voldaan kan worden aan APK-plicht voor landbouwtrekkers én aangenomen moties inzake snelheidsverhoging en toegang tot wegen voor (land)bouwvoertuigen.