Hans-Christoph Behr: groeikans biologisch in regionale focus

Behr zegt dat het verstandiger is op het regionale aspect te richten bij vermarkting van Nederlands, biologisch product. Andere aspecten, zoals gezondheid en duurzaamheid, zijn soms lastiger te bewijzen of lokken discussie uit. Dat bleek bijvoorbeeld in Engeland, waar supermarkten biologisch als premiumproduct presenteerden en de productkwaliteit tijdens economische achteruitgang ter discussie kwam te staan. Biologisch scoort per hectare gunstig op milieugebied en CO2-voetafdruk, maar kan per producteenheid dan weer minder hoog scoren dan efficiënt geproduceerde, gangbare producten.
In Duitsland groeide de afzet van biologische producten met meer dan 30 procent per jaar tijdens de coronapandemie en maakte daarna een pas op de plaats. Nu het economisch wat moeizamer gaat, kopen de consumenten in Duitsland vaker biologische producten bij de discountsupermarkten. Behr is echter niet bang voor krimp en ziet kansen voor de afzet, ook voor buurland Nederland.
De marktanalist zal tijdens de Biovelddag van 5 juli spreker zijn op de bijeenkomst van Agrifirm.

Tekst: Jorg Tönjes
Beeld: AMI