Drie pakhuizen met graan in Reni vernield door Russische drones, graanprijzen fors gestegen
Rusland viel de rivierhaven Reni aan, die vlakbij de grens met Roemenië ligt. Als gevolg van deze aanval werd een landbouwloods waar graan werd opgeslagen vernield. Verschillende andere tanks voor andere soorten lading en havenfaciliteiten werden beschadigd.
Wereldwijde markten maken zich zorgen over de verslechterende graanlogistiek na de terugtrekking van Rusland uit het Black Sea Grain Initiative vorige week en een reeks Russische drone-aanvallen op de Oekraïense haveninfrastructuur.
Tijdens de Russische aanval op de haven van Reni in de regio Odessa waren daar zes Roemeense schepen. Volgens de Roemeense publicatie hebben de autoriteiten van het land besloten om na de Russische aanval alle schepen terug naar Roemenië te verplaatsen. Voorlopig zijn ze niet beschadigd en bevinden ze zich nu aan de Roemeense kant van de Donau. Tegelijkertijd heeft Roemenië geen beperkingen opgelegd aan het verkeer op de Donau en functioneren de havens in het grensgebied gewoon.
Oekraïne zegt nog steeds exportmogelijkheden te hebben
Volgens een vooraanstaande Oekraïense landbouworganisatie heeft Oekraïne ondanks de teloorgang van het Black Sea Grain Initiative nog steeds voldoende exportcapaciteit. De terugtrekking van Rusland uit het pact betekent dat Oekraïne in toenemende mate zal moeten vertrouwen op zijn rivierhavens, spoor en vrachtwagen om graan op de markt te krijgen en er zijn enorme verbeteringen in alle drie.
Het land zal meer gebruik maken van zijn havens langs de rivier de Donau om producten naar de Roemeense territoriale wateren in de Zwarte Zee te verplaatsen, zoals graan werd verscheept voordat de graandeal werd ondertekend. Bovendien zijn er spoorlijnen voor de levering van Oekraïense landbouwproducten aan de Zwarte Zee en de Baltische havens van Europa volgens de Oekraïense Landbouwraad (UAC) in een persbericht.
Meer vervoerscapaciteit
De logistiek van het binnenlands vervoer is verbeterd. Oekraïne heeft de capaciteit om een miljoen ton graan per maand per spoor te vervoeren en nog eens 600.000 ton over de weg. De Donauhavens verschepen twee miljoen ton per maand en zouden kunnen oplopen tot drie miljoen ton vanwege een overeenkomst met Roemenië om het aantal loodsen aan het Sulinakanaal uit te breiden en vanaf augustus 24 uur per dag te werken.
'Dus terwijl in 2022 maandelijks slechts twee miljoen ton graan via alle drie de routes kon worden geëxporteerd, kan het land en de Donau nu ongeveer vijf miljoen ton exporteren', aldus de UAC.
Ruimte genoeg
Oekraïne heeft de capaciteit om 44 miljoen ton graan op te slaan. Er is negen miljoen ton over van vorig jaar, dus er is ruimte genoeg als de export hapert.
De UAC erkende dat de havens aan de Donau de hoeveelheden graan die door de Zwarte Zeehavens van het land worden vervoerd niet kunnen evenaren. 'Eén zeeschip is gelijk aan vijf rivierschepen', aldus de UAC. Dat betekent dat het voor exporteurs veel duurder is om graan over de rivier, het spoor en de weg te vervoeren.