Nuffield-trekker heeft maar kort bestaan
Het merk werd opgericht als dochteronderneming van de Morris-autofabriek en ontleent zijn naam aan Lord Nuffield. Dat was de titel die William Morris, de stichter van de Morris-fabriek, aannam toen hij vanwege zijn verdienste voor de Britse auto-industrie in de adelstand werd verheven. Lord Nuffield overleed in 1963 en heeft de teloorgang van zijn fabrieken niet mee hoeven maken.
Eigenlijk werd het lot van Nuffield al in 1969 bezegeld. Dat jaar werd de trekkerfabriek samen met automerken als Austin, Morris, MG, Rover en Triumph onderdeel van British Leyland.
Met de meeste van die merken ging het op dat moment al niet goed, vooral vanwege het uitblijven van technologische vernieuwingen. In plaats van beter ging het onder de paraplu van British Leyland nog sneller bergafwaarts.
Van 'poppy red' naar blauw
Voor Nuffield viel het doek trouwens al meteen in 1969. Dat wil zeggen dat de naam verdween ten faveure van Leyland en dat de kleur veranderde van het vertrouwde oranje, ‘poppy red’ op z’n Engels, in blauw.
Het mocht allemaal niet baten. Leyland zong het nog uit tot 1982. Toen verkocht British Leyland zijn trekkerdivisie aan Marshall, maar ook onder die naam en onder weer een andere kleur, geel, duurde de lijdensweg voort. Tot de stekker er in 1992 definitief uit werd getrokken
In onderstaande video een Nuffield in actie tijdens oldtimer bieten rooien in de polder in Luttelgeest (FL).
Tekst: Jan van Zuilen
Beeld: Trekkerweb