Aviko-voorzitter: We wilden al langer naar België

Netwerk uitbreiden en aandeel vergroten
De bedrijven hebben opgeteld een omzet van ongeveer 65 miljoen euro en bieden werk aan 170 mensen. Aviko ziet de overname als een manier om zijn Europese productienetwerk verder uit te breiden en een groter aandeel te verwerven in de groeiende markt voor aardappelspecialiteiten.
Waarom ontbrak België nog in de rij landen waarin Aviko actief is?
'We wilden al langer naar België, maar het bleek niet eenvoudig om er voet aan de grond te krijgen. Een half jaar geleden is Lutosa in andere handen overgegaan, verder hebben zich nauwelijks overnamekandidaten aangediend. We hebben zelfs overwogen om er zelf een fabriek te bouwen.'
Waarom is België zo interessant?
'Het land kent prima teeltgebieden terwijl de aardappelprijzen er over het algemeen lager zijn dan in Nederland. Dat betekent lagere kosten. West-Vlaanderen heeft bovendien het voordeel dat het gunstig ligt ten opzichte van de afzetmarkt in Frankrijk, Spanje en Engeland.'
Stonden Eurofreez en Seru & Annoot bovenaan op het verlanglijstje of waren zij na Lutosa een goede tweede?
'We hebben uiteraard ook gekeken naar de mogelijkheden van Lutosa, maar zijn vanaf zomer 2007 in gesprek geraakt met Eurofreez en Seru & Annoot. Hun activiteiten sluiten het beste aan bij onze strategie om uit te breiden in producten met hoge toegevoegde waarde. In oktober 2007 heeft Eurofreez nog een nieuwe productielijn in gebruik genomen voor het maken van dit soort producten.'
Hebben jullie nog verdere uitbreidingsplannen in België?
'Ons streven is om verder te groeien. Als daar in België gelegenheid voor is, zullen we de mogelijkheden zeker onderzoeken.'
Wat gaan Belgische en Nederlandse telers merken van de overname?
'Niets. De grondstofstromen zullen niet anders lopen dan nu. Het is te duur om met Belgische aardappelen naar onze fabriek in Oost-Nederland te rijden. Hooguit zullen er in geval van calamiteiten Belgische aardappelen naar Nederland gaan of Nederlandse aardappelen naar België.'
Eurofreez maakt ook snacks van groenten, kaas en vlees. Kunnen we van jullie nu ook kant-en-klaarmaaltijden verwachten, zoals vleesbedrijf Vion dat van plan is?
'De snacks waaraan geen aardappelen te pas komen, maakt Eurofreez vooral voor de Belgische en Franse markt. Een uitbreiding naar andere landen is heel goed mogelijk. Overigens heeft Aviko al geruime tijd aardappelschotels met groente, vlees en kaas in het assortiment, dus wat dat betreft is het niet nieuw voor ons. Maar we kopen deze toevoegingen aan. Aviko produceert alleen aardappelproducten.'
Wim Gerritsen (59) neemt eind maart afscheid van Aviko, waar hij sinds 1971 in dienst is. Hij werkte er in verschillende leidinggevende functies. Sinds 2000 is hij voorzitter van de groepsdirectie van Aviko. In die hoedanigheid maakt hij ook deel uit van de concerndirectie van Royal Cosun, dat in 2002 het meerderheidsbelang in Aviko overnam van Cebeco.
Gerritsen wordt per 1 april opgevolgd door Martin van de Ven (53). Hij is algemeen directeur van SVZ, eveneens een Cosun-dochter, die zich bezighoudt met de industriële verwerking van groente en fruit.
In april wordt u opgevolgd door Martin van de Ven. Liggen er op gebied van productie ook lijntjes tussen Aviko en SVZ?
'Nee, SVZ houdt zich met een heel andere markt bezig. Het bedrijf is weliswaar actief in groente en fruit, maar richt zich voornamelijk op de productie van concentraten, zoals sappen en purees.'
Met wat voor gevoel gaat u weg bij Aviko?
'Met pijn in het hart, want ik heb er 37 jaar met plezier voor gewerkt. En ook met een tevreden gevoel. Ik heb het bedrijf zien groeien van 35 mensen en 10 miljoen gulden omzet naar een concern met een jaaromzet van 600 miljoen euro waar 1.600 mensen werken. Daarmee hebben we toch het nodige kunnen betekenen voor de werkgelegenheid en voor de akkerbouw in Nederland.'
Hoe ziet de verwerkende industrie er over tien jaar uit?
'Ik denk dat de concentratie voorlopig verder doorzet. Dat hangt samen met het feit dat afnemers nog altijd groeien of zich groeperen. Toch zal er ook ruimte blijven voor kleinere bedrijven die zich richten op regionale afzet. Daarnaast zullen verwerkers zich meer gaan bezighouden met nieuwe producten die aansluiten bij trends als gezondheid en gemak.'
En de aardappelteelt?
'Dat vind ik moeilijk te voorspellen. Dat hangt sterk samen met de ontwikkeling van de vraag naar andere producten. Bij sommige telers zullen de aardappelen wellicht plaats maken voor andere gewassen, maar ik verwacht in Nederland geen grote verschuiving. Het resulteert misschien in wat hogere aardappelprijzen bij voorcontractering en biedt de blijvers kansen voor schaalvergroting.'